U ovom poglavlju ćemo opisati neke od nezgoda koje se mogu dogoditi u trenutku kad se otisnete na pučinu. Iako ćete većinu vremena provesti u mirnoj plovidbi, “guštajući” bilo sami bilo s posadom, nezgode su, nažalost, neizbježni dio navigacije, a ovdje navodimo neke od najčešćih jer je besmisleno nabrajati sve nedaće koje vas na moru mogu zadesiti.
U rješavanju ovakvih problema, osim naših savjeta, vrlo važna je i improvizacija, o kojoj često ovisi pozitivan ishod. Jedna od najučestalijih havarija je lom jarbola koji u pravilu uzrokuje pucanje opute ili okova. Jarbol se najčešće lomi kod križa jer su tu opterećenja najveća.
Postoji nekoliko zadataka koji se moraju obaviti kad se slomi jarbol.
Prvo i najvažnije je provjeriti ima li ozlijeđenih, a ako ih ima, treba ih zbrinuti.
Slijedi sakupljanje dijelova jarbola, jedrilja i oputa koje plutaju oko broda, a poželjno je podignuti slomljeni dio jarbola na palubu da ne bi oštetio trup broda. Međutim, to nije tako jednostavno jer je oputama, škotom i podigačima pričvršćen za brod.
Najvjerojatnije ćete morati oputu presjeći kliještima, a svu užad sakupiti da se nekim slučajem ne bi omotala oko vijka, da ne biste pored jarbola izgubili i motor kao pogon.
Tek kad ste sasvim sigurni da je vijak potpuno slobodan, možete upaliti motor.
Niste li u mogućnosti motorom doći do najbliže luke, pokušajte postaviti zamjensku oputu na koju ćete moći podignuti neko jedro te tako stići do odredišta. Izgled opute ovisi o vrsti broda, vrsti jarbola, alatu koji vam je pri ruci, a najviše o vašoj domišljatosti.
Na tako improvizirani jarbol možete postaviti letno ili neko drugo manje jedro koje će vam dati dovoljno poriva da se brod kreće.
⇑ Lom jarbola jedna je od najučestalijih havarija koje vas mogu zadesiti nakon što ste se otisnuli na pučinu, u pravilu uzrokuje ga pucanje opute ili okova
iz knjige "Jedrenje - mornarske vještine" Emila Tomaševića
Knjige nema u slobodnoj prodaji, ali je dostupna svim polaznicima Ultra škole jedrenja