Kod kraćenja letnih jedara - genove jedan, genove dva i floka - ne moramo voziti što bliže smjeru vjetra. Na većini jedrilica u najmu, na pramcu pri prednjem letu imamo rol-sustav za namatanje letnog jedra na prednje leto. U tom slučaju možemo i po najgorim uvjetima na moru smanjiti površinu “prednjeg trokuta” potežući konop namatala. Problemi s ovim sustavom javljaju se kad s ovako namotanim prednjim letnim jedrom morate jedriti oštro u vjetar. Tada zbog lošeg oblika koje jedro zadobije namatanjem, jedrilica postiže jako slab kut u vjetar.
⇑ Na slici vidimo promjenu letnog jedra u tijeku, koja kod mornara na pramcu zahtijeva jako puno snage. Da biste izbjegli rizik neželjenog kupanja broja jedan, preporučujemo vam učiniti ove promjene prije glavnog udara vjetra.
Drugi nedostatak ovakvog jedra je to što je ono u pogledu i materijala i kroja napravljeno za širi spektar brzina vjetra, te je za slabiji vjetar preteško, dok je za jaki vjetar prelagano i lakše se može rasparati.
Kao što iz ovih redaka nazirete, ako jedrilica nema poseban sustav namatanja na prednjem letu, letna jedra koja su nam bila dobra po srednjem vjetru moramo, kad vjetar pojača, skidati te podizati druga, manja i jača. U ovim promjenama, pogotovo ako su jedra pričvršćena na prednje leto patent kukama (karabinkama), potrebno je svaku od ovih kuka u nizu otkačiti te ponovo zakačiti niz novih kuka nadomjesnog jedra. Kod suvremenih krstaša, karabinke su zamijenjene letnom šinom u čiji grativ ulazi prednji porub letnog jedra što bitno olakšava mijenjanje jedrilja.
⇑ Na slici vidimo pravilnu izmjenu letnog jedra u regati s genovom i flokom u zraku. Kod modernih regatnih krstaša, pramčani štraj opremljen je letnom šinom s dvostrukim utorom koji omogućuje istovjetnu izmjenu letnih jedara bez gubitka na brzini. Trik je u letanju i radu samo na privjetrinskoj strani.
Ako je ovo vaš zadatak, pridržavajte se nekih osnovnih pravila, a postupak još u marini dobro uvježbajte, tako da napamet znate što vam je raditi.
- Prije spuštanja letnog jedra nategnite ako je moguće njegovu škotinu toliko da vam cijelo jedro bude nad palubom.
- Postavite se tako da vam težište tijela bude što niže i dobro se poduprite nogama da vam ruke budu slobodne za rad.
- Radite li na vrhu pramca, kleknite i jednu ruku provucite kroz ogradu da se možete zadržati u slučaju naglog propinjanja broda. Englezi izvedbu pramčane ograde koja omogućuje da se letna jedra klečeći spuštaju i mijenjaju, a koja je sada već standard na jedrilicama, nazivaju “molitvenik”.
- Ako promjenu letnog jedra obavljate po olujnom vremenu ili noću, člana posade zaduženog za taj posao obavezno privežite sigurnosnim pojasom na palubu.
- Promijenjeni flok, isto kao i prethodni, nosite po palubi preko privjetrinske strane i to obavezno stalno privezanim jednim krajem.
Jako je važno da je letno jedro koje podižemo uredno složeno, što znači da se prednji porub kod slaganja preklapao. Na taj način jedro otvaramo iz složenog oblika prema pramcu, a prednji porub nam dolazi točno u ruke i ispod leta te nema zapinjanja, nepotrebnog praćenja kroz ruke i zastajkivanja prilikom podizanja.
Osim opisane promjene letnog jedra ili namatanja uz pomoć sustava za namatanje, neka letna jedra mogu se kratiti i po visini, a za to je potrebno kroz jedro provući kratice za uvezivanje. Jedro ćemo skratiti za određenu visinu tako da ga zakačimo na nov okov na vrhu pramca, a škotine mu za istu razliku privežemo na novom okovu na zadnjem porubu, nakon čega sredinu uvežemo kraticama.
Ovakav način kraćenja može biti jako efikasan, ali u tom je slučaju najlakše skratiti letno jedro tako da ga potpuno spustimo, zakačimo na nove okove, uvežemo i ponovo podignemo.
Budući da je ovo gotovo nemoguće napraviti dok se jedro trese na vjetru, iskusni jedriličari na prednjem porubu letnih jedara koja imaju mogućnost okomitog kraćenja privezuju konop prozvan kratnik, koji kod spuštanja jedra za željenu visinu pritežemo istovremeno popuštajući podigač pa jedro ne trese.
⇑ Nakon promjene, letno jedro valja dobro podvezati uz pramčanu ogradu da ga uzburkano more ne bi odnijelo s palube
iz knjige "Jedrenje - mornarske vještine" Emila Tomaševića
Knjige nema u slobodnoj prodaji, ali je dostupna svim polaznicima Ultra škole jedrenja