Zahvaljujući pouci iz prethodnog slučaja, prvo bih vam savjetovao da prije radova oko pripona provjerite je li oslonac jarbola dovoljno čvrst. Ako smo sigurni u oslonac, namještanje jarbola nije komplicirano i svaki prosječni vlasnik krstaša može to bez nekih posebnih poteškoća odraditi sam. Naravno, vodite računa da govorimo normalnim jarbolima za obiteljsku plovidbu, a ne o šaljivim i kompliciranim tankim regatnim jarbolima.
⇑ Veoma važnu priču za konačnu krivulju jarbola čine male dijagonalne sartije koje idu s križeva - prema gore, do hvatišta sljedećeg križa. Kod modernih jarbola s kosim križevima prema krmi i bez
letećih zaputki - pataraca, ovakve sartije se vrlo često mogu namještati jedino s križa, kao na slici. Na jarbolima, sartije koje idu kroz krajeve križeva nazivamo vertikalama i označavamo velikim slovom
V. Dijagonalne, poput ove sa slike označavamo s velikim slovom D. Jedne i druge brojimo od palube prema vrhu, naša bi bila počevši od palube D2. Zapamtite, nakon što nategnemo i namjestimo
vertikale, idemo na dijagonalne sartije i to od palube prema gore, po brojevima.
Pa kako izgleda idealno namješten jarbol? Prije svega, u odnosu na ravninu vodne linije mora stajati gotovo okomito, nagnut prema krmi najviše 2-3 stupnja, stvarajući lagani luk s vrhom unatrag, a s gornjom trećinom savijenom naprijed. Na ovaj se način zbog djelovanja hvatišta letnog jedra koje povlači vrh prema naprijed, jarbol tijekom jedrenja ispravlja i postaje ravan.
⇑ Jarboli krstaša učvršćeni su križevima koji mogu biti okomiti na os jarbola ili zakrivljeni unatrag pod kutem do 30 stupnjeva
Dakle, jarbol tijekom jedrenja ne smije imati vrh nagnut naprijed, a sredinu svijenu prema krmi jer u takvom položaju postaje osjetljiv na udare pramca u valove. Pod većim opterećenjem genove, prilikom udara pramcem u veći val, može doći i do pucanja. Pogledate li prilikom jedrenja po jačem vjetru bočnu zakrivljenost, primijetit ćete da je
vrh jarbola izvijen u zavjetrinu. Pazite da izvijanje ipak ne bude preveliko jer bi to značilo da vam vanjske velike pripone nisu dovoljno nategnute. Da skratite postupak dovođenja
jarbola u idealan, prethodno spomenut položaj, radite po sljedećim naputcima:
- Provjerite nalazi li se peta jarbola u srednjem položaju ležišta.
- Podigačem jedra izmjerite je li vrh jarbola jednako udaljen od podnožja okova vanjskih velikih pripona na lijevom i desnom boku. Nije li jarbol uopće podignut, provjerite jesu li nasuprotne pripone i zaputci jednako dugi.
- Ako ste se uvjerili da su kod nasuprotnih pripona i zaputaka duljine iste, zbrajajte broj navijanja svake strane, a izmjerite za svaki slučaj i udaljenost između navoja u stezaču na suprotstavljenim stranama. Razmak mora biti jednak i nasuprotne pripone podjednako nategnute.
- Ako je jarbol već dulje vrijeme u upotrebi na palubi, provjerite njegov položaj i formu ciljajući jednim okom kroz utor jedra na krmenoj strani jarbola i s boka.
- Provjerite i položaj jarbola na mjestu gdje prolazi kroz palubu (kod jarbola koji se oslanjaju na kobilicu), izmjerite ima li s obje strane jednako prostora.
- Zatečeno stanje lagano ispravljate pritezanjem pripone koja daje ispravan rezultat, provjeravajući što dobivate zatezanjem, odnosno otpuštanjem.
- Da utvrdimo je li jarbol inkrman, dakle nagnut unazad, i koliko, promotrit ćemo brod iz daljega i to preko boka.
Sve ostalo oko namještanja jarbola je malo igre u slobodno vrijeme. Nakon nekoliko pokušaja i namještenih jarbola, steći ćete dovoljno iskustva da posao završite dovoljno brzo.
⇑ Ispravan moment zakrivljenosti jarbola jedan je od preduvjeta maksimalne iskoristivosti jedrilja: otklon jarbola smije varirati od 30 do 50 milimetara
iz knjige "Jedrenje - mornarske vještine" Emila Tomaševića
Knjige nema u slobodnoj prodaji, ali je dostupna svim polaznicima Ultra škole jedrenja