Prije nego što počnemo s pravilima, važno je da znate što kaže osnovno i vrlo logično pravo prvenstva:

  • Brod na mehanički pogon izbjegava u pravilu sve ostale
  • Jedrilica izbjegava brod ograničenih manovri (npr. kabelopolagač ili ribarski brod u lovu)
  • Brodovi ograničenih manovri izbjegavaju brodove bez sposobnosti manovri (npr. brod koji je ostao bez porivnog pogona...)

 

Pramčani susret

A sada se pripremimo za trenutke poput onoga kad vas usred noći probudi uzbuđena gvardija koja je na ruti neposredno pred jedriicom ugledala drugi brod. Što kažu pravila? Kada dva broda na mehanički pogon plove u protukursu, to jest jedan prema drugome, oba trebaju skrenuti udesno uz jedan zvučni signal. U slučaju da se koriste VHF radiouređajem, pomorci na velikim trgovačkim brodovima imaju običaj kazati jedan drugome: “Red to redi”.

Noću, brod koji ide točno prema vama i kojeg morate izbjeći vidite kao dva svjetla, crveno s desne i zeleno s lijeve strane (njemu je, naravno, crveno svjetlo na lijevom, a zeleno na desnom boku); iznad njih je jedno bijelo svjetlo, a brodu dužem od 50 m vidite dva bijela jarbolna svjetla, jedno iznad drugog.

 

⇑ Ilustracija prikazuje propisno izbjegavanje u susretu dvaju brodova na mehanički pogon. U slučaju da su brodovi na sudarnom kursu, brod koji vidi drugi brod preko svog desnog boka, dužan je izbjegavati.

 

Pogled udesno

Kada se susrećete s brodom koji vam dolazi preko vašeg desnog boka, dužni ste ga izbjegavati manirom “prosječno dobrogpomorca”, što znači da ćete na vrijeme promijeniti svoj kurs. Preporučljivo je da ga prođete po krmi. Ovakav brod ćete noću prepoznati po crvenom bočnom svjetlu i bijelom jarbolnom svjetlu dosta iznad crvenog bočnog svjetla.

Brod duži od 50 m, već smo rekli, imat će dva jarbolna svjetla, od kojih će vam se za ono gornje, zbog kuta iz kojeg gledate, činiti da ostaje više unazad. Ako prije no što počnete manovru izbjegavanja niste sigurni jeste li doista na sudarnom kursu s brodom s kojim se susrećete, uzmite pramčani kut u odnosu na njega.

  • Ne mijenja li se pramčani kut ili se mijenja jako sporo, krenite odmah u izbjegavanje jer je najvjerojatnije da će u slučaju da se kurs ne promjeni, doći do sudara.
  • U slučaju da se pramčani kut smanjuje, to jest zatvara prema pramcu, brod u susretu nam prolazi po pramcu. Ipak, vodite računa o njegovoj duljini i udaljenosti.
  • Povećava li se pramčani kut, to jest brod nam prolazi po krmi, budite na oprezu s obzirom na udaljenost na kojoj se mimoilazite.

Da biste što lakše vizirali drugi brod, iskoristite stupić ograde, priponu ili nešto slično. Ako je situacija obratna i brod u susretu dolazi preko lijevog boka (noću mu vidite zeleno bočno svjetlo umjesto crvenog), on je naravno dužan izbjegavati vas, no moj vam je savjet da budete na oprezu i kontrolirate pramčane kuteve.

⇑ Ilustracija prikazuje propisno izbjegavanje u susretu dviju jedrilica. Jedrilica na lijevim uzdama - ima vjetar s lijeve strane i mora izbjegavati jedrilicu na desnim uzdama.

 

Prestizanje drugog broda

U slučaju da brod na mehanički pogon prelazi drugi brod zbog razlike u brzini, dužan je, opet manirom “dobrog prosječnog pomorca”, izbjegavati, što znači da mu, prelazeći ga, ostavlja dovoljno prostora i naravno, dovoljno plovne vode (dubine) za nesmetanu i sigurnu plovidbu. Noću biste brod koji prestižete prepoznali po bijelom krmenom svjetlu i vjerojatno svjetlima nadgrađa.

Kad mu već dođete bočno, umjesto krmenog svjetla ugledali biste bočno svjetlo i jarbolna svjetla.

⇑ Vidimo obavezu brže jedrilice da izbjegava i zaobiđe sporiju jedrilicu

 

Tko isplovljava, ima prednost

Ne zaboravite ovo pravilo jer s njim ćete se često susretati i u praksi: brod koji isplovljava iz luke, s priveza ili iz kanala uvijek ima pravo puta u odnosu na brod koji uplovljava, te se ovaj mora zaustaviti ili usporiti i propustiti brod koji isplovljava. Srest ćete se s tom situacijom u brojnim jadranskim lukama, od Umaga, Poreča, Rovinja, Pule pa sve na jug do Splita, Hvara, Vela Luke, Korčule i Dubrovnika.

Mnoge marine u koje ćete uplovljavati nalaze se unutar luka kao i svi komercijalni lučki vezovi.

Čitave godine, a osobito tijekom sezone, iz luka isplovljavaju i vrlo brzi putnički brodovi (katamarani, hidrokrilci) koji odmah po izlazu iz luke razvijaju veliku brzinu pa i taj element treba dodatno povećati vašu pažnju.

Ovo vrijedi čak i ako uplovljavate na jedra jer je brod koji isplovljava ograničen plovnom vodom i definiramo ga prema tome kao brod ograničene sposobnosti manovri.

 

Susret jedrilica

Nakon što smo prava prvenstva riješili, ostaju nam dileme oko prednosti kad se na moru susretnu dva krstaša, tj. dvije jedrilice.

  • Jedre li dva krstaša na različitim uzdama, tada pravo puta ima onaj kojem vjetar puše preko desnog boka, odnosno koji jedri desnim uzdama.
  • Nalaze li se krstaši u susretu na istim uzdama, tada pravo puta ima onaj u zavjetrini. Ovo staro pomorsko pravilo proizlazi logično iz toga što jedrenjak u privjetrini oduzima jedrenjaku u zavjetrini vjetar, time mu smanjuje brzinu i poriv, a kako zbog gubitka brzine kormilo slabije sluša, jedrenjak je u zavjetrini brod ograničene sposobnosti manovri.

Ova dva posljednja pravila ujedno su i prva dva osnovna regatna pravila pa ćemo se njima detaljnije pozabaviti u jednom od narednih poglavlja.

⇑ Ilustracija prikazuje jedno od najstarijih pomorskih pravila: jedrilica u privjetrini koja oduzima vjetar jedrilici u zavjetrini mora i izbjegavati jedrilicu u zavjetrini. Ovakvo pravilo se primjenjuje još od doba jedrenjaka. Naučili smo iz manovri da nam opadanjem brzine kretanja opadaju i svojstva manovri. Jedrilica u zavjetrini ima manje vjetra, prema tome i brzine pa teže izbjegava.

 

iz knjige "Jedrenje - mornarske vještine" Emila Tomaševića

Knjige nema u slobodnoj prodaji, ali je dostupna svim polaznicima Ultra škole jedrenja

 

Back To Top