Ima posada koje izbjegavaju kruženje spinakerom po jačem vjetru sjećajući se gorkih iskustava kada im je brod zbog krive manovre nekontrolirano pobjegao vjetar što u pravilu  uzrokuje snažno bočno naginjanje i veliku mogućnost da ćete se u trenu naći uronjeni u moru.

Ali, ne brinite, sve će biti u redu pazimo li na sljedeće:

  • Prvo i osnovno je da kormilar, pogotovo po jakom vjetru, drži stalan smjer u čistu krmu.
  • Posada, pripremajući manovru, potpuno priteže “barbere” da smiri spinaker i spušta oba kraja tanguna nešto niže da mornaru na pramcu olakša njegovo prebacivanje.
  • Prebacujemo glavno jedro i otkačimo tangun od jarbola.
  • Kormilar mijenja smjer u novu privjetrinu, okrećući kormilo blago i za samo nekoliko stupnjeva, da posada može držati spinaker napuhanim.
  • Posada popušta novu škoticu spinakera te donekle i novu bracu, olakšavajući prebacivanje tanguna u novu privjetrinu, što mornar na pramcu izvodi tako da ga otkači od jarbola i oslobođeni kraj učvrsti na novu bracu.
  • Nakon toga spretni broj jedan, onaj na pramcu, u kojega su trenutno uprte oči cijele posade, oslobađa i drugu stranu tanguna, sada već od nove škotice, koja je donedavno bila braca, i tu novooslobođenu stranu tanguna pričvršćuje na jarbol.
  • Tim potezom manovra kruženja zapravo završava, posada pritegom i podigačem namješta odgovarajuću visinu tanguna, priteže eventualno škoticu i bracu, smiruje spinaker i jedrenje se nastavlja.


Moramo napomenuti da po manjem vjetru prilikom kruženja, kormilar na brodu s velikim spinakerom, ako želi ostaviti spinaker napuhanim, mora kružiti iz smjera pola krme naglo u smjer preko pola krme na drugu stranu. To doduše vrijedi samo za slabi vjetar, 3-4 čvora, a nakon toga, takvo naglo kruženje treba svakako izbjegavati, jer se povećanjem snage vjetra povećavaju i šanse da se vaša jedrilica prevrne na bok. Na zaista velikim krstašima, kruženje velikim spinakerom olakšava okolnost da spinaker s obje strane ima i bracu i škoticu. Tangun je, pak, stalno pričvršćen za jarbol, a prebacuje se u dijagonalnom položaju tako da mu vrh prolazi tik uz vrh pramca. Škoticom i bracom radi se u paru pa je ona s koje skidamo ili pričvršćujemo tangun uvijek slobodna.

Ponovimo: spinaker je jedro koje daje velike brzine i pruža velika zadovoljstva, ali svojom površinom (najčešće je veći od jedra i genove zajedno) stvara neukoj posadi već po  srednjem vjetru nevolje i probleme. Stoga, da ne biste imali šteta i ozljeda na brodu, ako nemate dobru posadu ni iskustva sa spinakerom, spustite ga prije nego maestral ojača. Umjesto njega stavite genovu u leptir, učvrstite je tangunom slično kao i spinaker te čekajte bolju priliku za vježbu jedrenja spinakerom. 

Jedreći po slabijem i srednjem vjetru, postepeno ćete ovladati spinakerom, a time će vam se otvarati i nove dimenzije uživanja pod jedrima, pa već možete razmišljati i o sudjelovanju u kakvoj regati.

 

 

iz knjige "Jedrenje - mornarske vještine" Emila Tomaševića

Knjige nema u slobodnoj prodaji, ali je dostupna svim polaznicima Ultra škole jedrenja

 

Back To Top