Ekipe koje sudjeluju na regatama oko svijeta razvile su "flying sail concept" (koncept jedrenja pretežito s "letećim" jedrima), prije više od desetljeća i taj se koncept naglo razvija razvojem novih materijala i dizajna, kao i s inovacijama na furling sistemima i sajlama.

Ranije je to bilo rezervirano za Grand Prix jedriličare i posade, ali trenutno se mnogo tih unapređenja na "letećim" jedrima nalazi i u rukama posada koje su zainteresirane samo za krstarenja. To se posebno odnosi na North Sails Helix tehnologiju koja daje prednjim letećim jedrima širok opseg primjene i veliku pouzdanost.

Helix tehnologija također je unaprijedila razvoj manjih, laganijih sajli i bolje i pouzdanije furling sisteme, što za posljedicu ima brzo namotavanje i odmotavanje tih jedara. Kad je jedro jednostavnije za uporabu tad može trajati mnogo duže i može se dulje koristiti. Više jedrenja znači manje vožnje motorom i više užitka u plovidbi.

Foto: North Sails

 

FLYING JEDRA ZA KRSTARENJA

Helix namatajući genaker i Helix G-Zero dizajnirani su za sve vrste jedrenja niz vjetar za obiteljske krstaše. Jednako kao genakeri, oni su velika jedra zakačena na simetrali trupa i s njima se jedri kao sa svakim asimetričnim spinakerom, tako da je moguće jedriti dubljim kursevima, odnosno ukrmanije. Ova jedra često se rade od šarenih laganih najlonskih materijala i mogu se jednostavno i brzo namotavati uz pomoć "top-down" furling sistema.

Jednako kao sa svim prednjim letećim jedrima, Helix Furling Gennaker i Cruising G-Zero moraju zadovoljiti da im je furling sistem pod odgovarajućem tenzijom da bi se izbjeglo nekontrolirano odmotavanje. Da bi se svaki put osiguralo pouzdano namatanje, mora se prije odmotavanja postići tenzija u sajli zatezanjem podigača ili konopa na hvatištu. Jednom kad je jedro odmotano, popušta se tenzija da bi se opterećenje sa sajle prebacilo na jedro. Ako se postupa ovako omogućava se da Helix Luff Structure osigurava dizajnirani oblik jedra za stabilno jedrenje i razvijanje predviđene snage. Jednako tako je važno da se sajla vrati pod tenziju prije namotavanja jedra.

Većina, ako ne i svi, novi krstaši ima baštun s hvatištem letećih jedara, ali većina starijih modela također mogu koristiti i ova jedra sve dok imaju dovoljno prostora ispred prednjeg štraja i na vrhu jarbola da se sigurno pričvrste furling elementi.

Foto: North Sails

 

FLYING JEDRA ZA REGATE

Primarni razlog upotrebe letećih jedara u regatama, pogotovo u offshore jedrenju, je mogućnost da se popune praznine u inventaru prednjih jedara s jedrima koja osiguravaju brz prolazak kroz tranzicije pri laganim vjetrovima i da se do sljedećeg cilja stigne što efektivnije.
To je prioritet br.1, ali tu je i učinkovitost i minute stečene na ruti na dugim etapama dobivene bržim i lakšim izmjenama jedara. Kako leteća jedra nisu uhvaćena za prednje štrajeve, prelazak s floka na leteće jedro samo je pitanje namatanja ili spuštanja floka i odmatanja namotanog letećeg jedra.
Vjetar se ponovno promijenio? Nema problema. Namotaje se leteće jedro i vraća se na flok. Ne možete se odlučiti kad promijeniti jedra? Leteća jedra vas pokrivaju; podignite namotano jedro, osigurate ga i spremno je kad dođe trenutak odluke.

Razni sustavi razvrstanja za offshore i inshore regate trenutno se različito odnose prema letećim jedrima. Ali svejedno po kojem sustavu razvrstanja jedrite jedno je sigurno, ne bi trebali/smjeli prijeći startnu liniju bez letećih jedara, pogotovo kad je u pitanju navigacijska regata.
U ovim slučajevima kategoriziraju se kao "Code" jedra i razlikuju se po svojoj širini na sredini, odnosno udaljenosti između sredine prednjeg poruba i sredine ventama. Svako Code jedro napravljeno je za specifičnu snagu vjetra i kut jedrenja. Svaki sustav razvrstanja koji se trenutno koristi vrednovat će ova jedra različito i to prvenstveno u odnosu na spomenutu mjeru.

Prije nego što sa svojim North Sails ekspertom odlučite koje ćete leteće jedro dodati u svoj inventar morate definirati po kojem sustavu razvrstanja planirate jedriti. Tad će vam North Sails ekipa definirati "prazninu u polarima" i očekivane uvjete na regati. Tek tada jedrar može definirati idealnu veličinu, oblik i materijal za željeno leteće jedro.

Nekoliko stvari treba razmotriti kad se leteće jedro priprema za stariju jedrilicu. Najvažnije je da ste sigurni da oprema na jedrilici može prihvatiti ovakvo jedro. Prvenstveno se to odnosi na jarbol, podigače, okove za hvatanje na palubi/baštunu, kao i okovi na podigačima. Lokalni North Sails tim također predviđa kolika opterećenja će jedro generirati.

Sam namatajući/furling sistem je još jedna kritičan element koji treba razmotriti. "Top-down" furling sistem radi tako da prvo namota vrh jedra tako da se sredina jedra čvrsto namota prije nego se namota donji dio jedra. "Top-down" furling sistem najbolji je za Helix Cruising Gennakere od najlona, Cruising G-Zero i veća leteća jedra, posebno za Code 75.
"Bottom" furling sistem dobar je jedra koja kad su namotana su manjeg opsega, npr. Code 65 ili manja.

Foto: North Sails

 

SAVJETI ZA TRIMANJE LETEĆIH JEDARA

Vrlo lako se događa da je leteće jedro previše stegnuto, posebno veća jedra srednjeg opsega poput Code 75 i Code 65. Jedno od osnovnih pravila kad je Code 75 u pitanju je da se osigurava lagani "mjehur" duž prednjeg poruba i jedriti s njim kao s genovom do prvih špija.
Ovim jedrima brzo se otvori stražnji porub, pa ih je potrebno držati "čvrsto" u donjem dijelu a otvoriti ih na vrhu, ali pri tom treba paziti da se previše ne steže.
Kad ste u dvojbi što je potrebno napraviti pustite jedro dok ne zatreperi i pritežite ga dok treperenje ne prestane.

Foto: North Sails

 

BRIGA I ODRŽAVANJE LETEĆIH JEDARA

Prije nego novo leteće jedro napusti North Sails jedrarnu, pažljivo se unaprijed postavi tenzija između Helif Luff Strucure i sajle. Pravilno postavljanje ove tenzije je ključno da bi Helix pokazao svoje najbolje performanse.
Kad se jedro isporuči North Sails tim provjerava da li se jedro može ispravno postaviti i postavlja oznake na podigaču i konopu donjeg hvatišta da se osigura maksimalna napetost/tenzija (za namatanje i odmatanje), kao i slabiju tenziju koja mora biti dok se jedri. Kad stigne vrijeme za jedrenje samo je potrebno podignuti jedro i uživati u jedrenju.
Budući da se jedro koristi tijekom sezone jedrenja, obično je potrebno napraviti male prilagodbe kao dio standardne brige o jedru van sezone jedrenja kako bi se poništila napetost između sajle i jedra. Kad se pojave vodoravni nabori duž prednjeg poruba, to je znak da prednji porub materijala jedra, u odnosu na sajlu, treba dodatnu napetost.

UV zrake i "lamatanje! su najveći neprijatelji jedara, pa ako se leteće jedro neće koristiti neki dulji period onda je uvijek poželjno da se skine i spremi ili ispod palube ili bilo gdje drugo gdje je skriveno od direktne sunčeve svjetlosti. Ako se jedro ostavi podignuto, UV zaštita ili zaštitni pokrov su nužni za produljenje životnog vijeka vašeg novog omiljenog jedra. Nakon sezone jedrenja, najbolji način spremanja i čuvanja bilo kojeg jedra je da ga se zarola, a to je ljepota letećeg jedra na furling sistemu - uvijek je zarolano. I za kraj, neka vaš lokalni North Sail tim provjeri jedro i preporuči kako ga je najbolje pohraniti da bude spremno za iduću sezonu.

 

PRONAĐITE SVOJE JEDRO

Helix Code 50

Helix Code 55

Helix Code 65

Helix Code 75

Helix Cruising G-Zero

Helix Cruising G-Zero

Helix J-Zero

 

 

Back To Top