U suporedbi s potrebom za brzim odgovorom (reakcijom) na iznendanu neveru, jedrenje kroz oluju na otvorenom moru, natjecanje je u izdržljivosti. Osim jakog vjetra trebate se nositi i s velikim valovima i s umorom posade.

 

Jedrenje po valovima

Jedrenje po velikom valu je test mornarskih i kormilarskih vještina i zato trebate za kormilo staviti svog najvještijeg kormilara. Iskusni jedriličari u malim klasama često su dobri i u kormilarenju po teškim uvjetima, jer s obzirom na veličine jedrilica iz malih klasa u „preživljavajućim“  uvjetima nalaze se češće nego većina krstaša.

Izbjegavajte jedrenje bočno na val ako su valovi visoki i lome se, oni mogu prevrnuti jedrilicu. Ako trebate jedriti oštrim kursem prema valovima ciljajte prema ravnim mjestima dok ujedno održavate brzinu koja osigurava kontrolu nad jedrilicom. Kako biste smanjili vjerojatnost da valovi prelaze preko palube letanje obavljajte u mirnijem moru. Metar kubični vode/mora ima masu od jedne tone, tako da razmislite kolika masa mora može se naći na palubi.

Jedrenje niz vjetar ili u „laškom modu“ po velikim valovima je uzbudljivo, ali treba paziti da se prova ne zakopa u val ispred sebe . Također treba po potrebi osigurati lantinu.

 

Olujna jedra

Ako kraćenjem jedara nije dovoljno smanjena snaga u jedrima, vrijeme je da se izvuku olujna jedra – olujni flok i olujno glavno jedro. Oni možda izgledaju sitno, ali kako snaga vjetra raste eksponencijalno oni su prave veličine za stvarno velike refule.

Uobičajeno je da se stražnji rogalj olujnog glavnog jedra hvata na klizač škote glavnog jedra, međutim u posljednje vrijeme počela su se izrađivati glavna jedra koja se mogu kompletno hvatati na lantinu.

Olujni flok treba biti postavljen ispred jarbola tako da je hvatište rezultantne sile u jedrima blizu središta bočnog otpora jedrilice. To pomaže u držanju jedrilice u ravnoteži.

 

Olujne strategije

Prva odluka koju treba donijeti tijekom približavanja oluje je najteža: pobjeći u zaklon ili izaći na otvoreno more da se dobije sav potrebni prostor.

S modernim prognostičkim modelima, prava oluja će se rijetko iznenada pojaviti. Ako se nalazite na otvorenom moru i ako izgleda da je užurbana potraga za zaklonom najbolji izbor, opasnot leži u tome da vas oluja uhvati u blizini obale, bez prostora za manevriranje i bijeg.

Dvije klasične olujne strategije su da se držite dalje od kopna kako vas ne bi izbacilo na obalu i ploviti dalje od putanje oluje, posebno njenog „opasnog polukruga“ – koji je njena desna strana u smjeru napredovanja.

 

Olujne taktike

Olujne taktike pomažu da se nosite s njom kad se već nalazite u oluji. Postoji nekoliko dokazanih izbora, a svi imaju za cilj smanjiti naprezanja i usporiti kretanje jedrilice okretanjem jednog njenog kraja (ili prove ili krme) prema valovima.

Treba naglasiti da ni jedna taktika neće najbolje funkcionirati za sve jedrilice u svim uvjetima.

Jedrite s olujnim flokom i maksimalno skraćenim glavnim jedrom ili olujnim glavnim jedrom. Ovaakav pristup osigurava najveću kontrolu. Jedra osiguravaju snagu za upravljanje i kontrolu jedrilice na valovima.

Jedrenje niz vjetar (bijeg ispred oluje) s krmom prema valovima, a možda i sa zavlačnim sidrom u moru... Ova taktika zahtjeva mnogo prostora, a s kormilom se mora stalno raditi. U ovom slučaju jedino treba voditi računa da se stalno bude ispred oluje.

Zaustavljanje s flokom natrimanim za jedrenje u vjetar maksimalno koliko je moguće (zaustavni položaj). Ova taktika može biti izvrsna za teške vremenske uvjete, ali neke jedrilice prolaze bolje od drugih.

Bacite u more zavlačno sidro dok ste u zavlačnom položaju ili kad su vam spuštena sva jedra. Riječ je o malom padobranu koji se na kraju dugog konopca s prove baca u more. Zavlačno sidro pomaže držanju pramca direktno u smjeru valova, tako da jedrilica ne bi završila s bokom prema valovima. Jedini problem kod upotrebe zavlačnog sidra je opterećenje na kormilu jer valovi guraju jedrilicu unatrag.

Još jedna alternativa je da se jednostavno spuste sva jedra. Ova pasivna alternativa je najmanje pouzdana od svih taktika jer se totalno gubi mogućnost kontroliranja kuta prema valovima i lako se završava s bokom okrenutim na valove. Također, kretanje jedrilice koja se kotrlja po valovima bez prednosti koje joj osiguravaju jedra može biti iscrpljujuće.

 

 

Kako se postaviti u zaustavni položaj

Zar ne bi bilo dobro kad bi se za vrijeme jedrenja po teškim uvjetima mogla uzeti pauza i malo se odmoriti? Zamislite kratki predah od nemilosrdnog bacanja i udaranja, priliku za odmor, nešto pojesti ili provjeriti jedrilicu u relativnom miru. Pa, možete. Izgubljena umjetnost postavljanja u zaustavni položaj omogućuje „parkiranje“ na otvorenom moru.

Da bi se postavilo u zaustavni položaj flok treba prebaciti na „krivu stranu“, glavno jedro pritegnuti i fiksirati kormilo tako da jedrilica zaorcaje u trenucima kad se pokrene.

Dok flok gura jedrilicu „u poju“, prova opada od vjetra, a glavno jedro se puni vjetrom i tako gura jedrilicu naprijed. Jednom kad se jedrilica pokrene fiksirano kormilo zakrene jedrilicu ponovno u vjetar.

Kako pada pritisak u glavnom jedru flok ponovno dolazi pod pritisak i gura provu od vjetra. Glavno jedro se ponovno puni, a kormilo vraća provu u vjetar.

Jedrilica se na ovaj način neće doslovno zaustaviti. Bit će postavljna na oko 60° od vjetra i kretat će se s 1 do 2 čvora brzine i značajno će opadati od vjetra (kliziti). Kretanje će biti značajno manje nego pod jedrima i značajno stabilnije i ugodnije nego ako se spuste sva jedra, također treba napomenuti da se u ovom položaju ne „troši“ puno prostora na moru.

Postizanje spomenute ravnoteže zahtijeva fino podešavanje, ovisno o snazi vjetra, kao i jedrima koja su podignuta. Također, jedrilice modernog tipa gradnje (s perajama) ne ponašaju se dobro u zaustavnom položaju poput tradicionalnih dizajna.

U olujnom moru neke jedrilice dok su u zaustavnom položaju tražit će i upotrebu zavlačnog sidra.

 

Alternativna olujna strategija: Ne isplovljavajte

Ako su uvjeti loši ili vremenska prognoza predviđa pogoršanje vremena, nemojte isplovljavati. Ako možete izbjeći oluju, učinite to.

Ako ste kod kuće, ostanite tamo. Ako ste usred krstarenja, zatvorite otvore na jedrilici, provjerite sidro ili muring i cime, a zatim čitajte knjigu ili igrajte karte. Opustite se. Uživajte u slobodnim aktivnostima sa svojom posadom. Proučite hrpu korisničkih priručnika koji su se skupili sa svakim komadom nove opreme. Provjerite brodske sustave.

Stavite malo juhe na štednjak i svako malo provjerite da li je jedrilica sigurna.

Ako jedrilici prijeti tropska oluja ili uragan potrebno je skloniti svu suvišnu opremu s palube, udvostručiti muringe i cime, zaštititi konope od trenja i sići s jedrilice. Nemojte riskirati svoj život kako biste ostali spašavati jedrilicu.

 

Jad i opasnost

Iako će se godinama kasnije svatko tog događaja sjećati na drugi način, dugo, mokro, hladno jedrenje kroz oluju može biti jadno. Kao kormilar morate najbolje moguće iskoristiti situaciju: paziti na svoju posadu, ponuditi odmor i pomoć onima kojima je potrebno ili uputiti nekoliko riječi ohrabrenja svima. „Ovo je grozno, ali proći će.“

Odvojite nešto vremena da se divite silama prirode i svojoj sposobnosti da izdržite usred oluje. Malo ljudi doživi puni bijes oluje. Možda nije ugodno, ali je za pamćenje.

Dok bijeda i nelagoda na kraju mogu dovesti do umora, smanjene učinkovitosti, pa čak i opasnosti, nemojte zamijeniti jedno s drugim. Prepoznajte u svom umu razliku između bijede i opasnosti. Ne pokušavajte ući u opasnu luku kako biste pobjegli od bijede; to bi ugrozilo sigurnost broda i posade, samo da bi se izbjegla mala nelagoda.

 

 

Back To Top