Predvidite najgore da bi bili spremni
Brze i iznenadne nevere najčešće se događaju ljeti i mogu biti toliko iznenadne da su stvarno neočekivan nastavak ugodnog ljetnog poslijepodneva. Najčešće su kratkotrajne, ali u svakom slučaju zahtijevaju vrlo brzu reakciju.
Savjeti za pripremu
O pripremama se može na dugo i široko, a evo par savjeta što treba napraviti kad shvatite da se nevera približava.
- Navucite pojaseve za spašavanje i hernesse ako ih ne nosite redovito
- Neka vam pri ruci bude oprema za teške uvjete
- Uklonite s palube sve čemu tu nije mjesto
- Zatvorite sve otvorene otvore, pripremite „vrata“ od kabine i osigurajte sve što je pokretno ispod palube
- Dobro provjerite svoju poziciju gdje se trenutno nalazite i po potrebi je označite na karti
- Provjerite gdje se u blizini može nalaziti sigurno i zaklonjeno područje
- Ako imate dovoljno vremena uputite se prema luci, ali budite svjesni da kad dođe nevrijeme najgore mjesto na kojem se možete naći je skučen prostor s mnoštvom drugih brodova koji se žure na vezove. Sigurno je najpoželjnije mjesto siguran vez i muring. Iduće najbolje mjesto je na otvorenom moru, daleko od ostalih brodova.
- Pripremite se da skratite jedra. Jedan pristup je da skratite glavno jedro pri prvoj naznaci jakog vjetra, a flok kompletno zarolate kad krenu prvi refuli. Provjerite da vam je konop za kraćenje slobodan i da je uredno namotan na bubnju na provenom štraju.
Idealno bi bilo da kad nevera udari da ste već u odgovarajućim odijelima s pojasevima na sebi i harnessima pričvršćenim za brod, te sa zatvorenim svim otvorima, skraćenim jedrima i mnogo prostora oko broda.
Dva dodatna savjeta:
- Uvježbajte akcije potrebne za brzu pripremu jedrilice za neveru, a posebno obratite pažnju na brzo i sigurno kraćenje jedara.
- Redovito osmatrajte horizont i pratite vremenske promjene, čak i po lijepim ljetnim danima, da vas nevrijeme ne bi uhvatilo nespremne.
Kako postupiti kod „bacanja na bok“
Ako vas nevera uhvati nespremne s previše podignutih jedara i do jedrilice stigne jaki reful, može se desiti da se jedrilica okrene bokom prema vjetru i bude nagnuta sve do morske površine. Do njenog ponovnog ispravljanja može proći mnogo dugih minuta, a o tome kako se to napravi može ovisiti sigurnost posade.
Za početak ne žurite, uzmite vremena koliko vam treba da se smirite. Iako je sve to praćeno jakim vjetrom i velikom bukom opasnost ipak nije toliko velika kao što izgleda – naravno, dok su svi i dalje na jedrilici.
Najveća opasnost za posadu je pad s palube preko tako nagnute jedrilice. Za one koji su unutar jedrilice opasnost je u tome da ih može bacati po kabini zajedno s neosiguranom opremom.
Da bi se smanjio nagib moraju se popustiti škote. U toj situaciji najčešće je problematično doći do škotine floka jer odgovarajući vinč nekad može biti i u moru. S druge strane škota glavnog jedra sigurno je pod velikim opterećenjem i teško ju je osloboditi. Nekad i s popuštenom škotom glavnog jedra jedrilica ostane na boku ako je lantina u moru i to onemogućava da se škota popušta. U toj situaciji može pomoći popuštanje vanga.
Dok se jedrilica bude ispravljala treba paziti na škote koje se ponašaju poput bičeva i u njima je vrlo velika snaga.
Nakon što uspješno skratite jedra pregledajte jedrilicu i iznad i ispod palube da li je neki komad opreme ispao ili se otresao sa svog mjesta.