Pravovremena reakcija na reful je kritična za postizanje optimalnih performansi u mnogim situacijama. U prethodnom članku, Reakcija na reful u orci po umjerenom vjetru, obrađene su situacije i reakcije kad se jedri po umjerenom vjetru, a sad će to biti objašnjeno za jače vjetrove.
Jaki vjetar : Umjereni vjetar
Započet ćemo grafičkim prikazom razlike jakog i slabog vjetra. U uvjetima laganog i umjerenog vjetra porast brzine vjetra prati porast brzine jedrilice. Jaki vjetar ćemo za potrebe ovog članak definirati kao vjetar čijim jačanjem ne raste brzina jedrilice u uvjetima jedrenja u orcu. Mnoge jedrilice se nalaze u ovoj situaciji kod stvarnog vjetra čija brzina je između 15 i 20 čvorova.
Slika 1: Prilikom jačanja ionako jakog vjetra brzina jedrilice se ne povećava
Udar refula
Prilikom udara refula stvarni vjetar se pojačava. Snažniji stvarni vjetar generira i snažniji prividni vjetar i širi kut prividnog vjetra. Najbolja reakcija je pretrimati jedra da se prilagode širem kutu prividnog vjetra, uobičajenom metodom popuštanja klizača. Posljedica ovog poteza je zadržavanje kormila u balansu i postojanosti kuta jedrenja u orcu.
Vrlo korisno je ako posada pazi na dolaske refula ili ako odbrojava vrijeme između dva refula, tako da trimer glavnog jedra i kormilar mogu uvijek dovoljno brzo reagirati ("reful za 3-2-1!").
Idealno bi bilo da se flok popušta zajedno s glavnim jedrom, ali u stvarnosti je to teško izvedivo, pogotovo brzo utrimavanje u novom položaju. Na manjim jedrilicama s manjim flokovima to se može brzo napraviti. Primjer jedrilice na kojoj se s oba jedra može dovoljno brzo reagirati i brzo ih postaviti u novi trim je J22.
Slika 2: Posljedica refula je povećanje prividnog vjetra i širi kut prividnog vjetra. Pravilna početna reakcija je promjena trima - popuštanje klizača (ili neko slično prilagođenje) da se prilagodi novom upadnom kutu prividnog vjetra.
Ubrzanje - NE
Reakcija trimom održava kormilo u balansu i održavanje postojanog kuta jedrenja u orcu. Po jakom vjetru se tada može lagano zaorcati i zajedriti malo visočije. Posljedica zaorcavanja je "guranje" prividnog vjetra prema naprijed.
Slika 3: Kako se zaorcava u novom vjetru tako se prividni vjetar pomiče prema naprijed i jedrilica se može pretrimati
Ograničenja
U refulima možete zaorcavati, ali rig (snast) nikad ne može poništiti kobilicu. U nekom situacijama popuštat ćete klizač (ili otvarati jedro) i ostavit ćete ga dolje.
Gubitak
Ako se ne reagira na reful promjenom trima tada se gubi energija refula i rezultat je prebacivanje refula u silu naginjanja jedrilice, ponovno uspostavljanje kontrole nad njom i zapojavanje, umjesto za kontrolirano zaorcavanje i dobivanje na kutu.
Zašto reakcija trimom? Zašto ne samo rad kormilom?
Zašto ne samo zaorcati kormilom kad udari reful? Zato jer je reakcija trimom brža. Reakcija trimom zadržava kormilo u balansu i smanjuje opadanje od kursa. Reakcija orcavanjem kormilom kratkotrajno poboljšava visinu jedrenja (obično u paketu s vćim naginjanjem i "propadanjem"). U praksi je uobičajena reakcija kombinacija i trima i rada kormilom. Samo rad kormilom neće dati dovoljno brzu reakciju i bit će nedovoljno u većini uvjeta jedrenja.
Zašto koristiti klizač?
U ovom prikazu se koristi reakcija na reful s popuštanjem klizača. Njegovo popuštanje smanjuje upadni kut vjetra. Ova metoda se preferira na jedrilicama umjerenog diplasmana, a koje imaju fiksnu kobilicu.
Alternative klizaču
Na nekim drugim jedrilicama, npr. na brzim regatnim jedrilicama sa "square top" glavnim jedrom i na višetrupcima efektivnije je igrati se škotom glavnog jedra i mijenjanjem pregiba jedra. Na drugima, npr. jedrilicama klase Etchell, dosta efektivno je pritezanje krmenog štraja. Neke jedrilice koriste "vang sheeting" (kad se sa škotom glavnog jedra kontrolira upadni kut) i reagiraju na refule radom sa škotom glavnog jedra.
Što je najbolje?
Što god je najbrže! Najbolje je testirati različite metode na svojoj jedrilici , ali u svakom slučaju zaključak je da je reagiranje promjenom trima uvijek bolji izbor nego rad s kormilom.
Zaključak
U praksi će standardna reakcija biti kombinacija promjene trima i zaorcavanje kormilom. Rad kormilom najčešće neće biti dovoljan u većini uvjeta jedrenja.
Autor: Bill Gladstone