Manovra letanja u praksi

Prvi dan pravog jedrenja možemo iskoristiti i za uvježbavanje drugih postupaka: jedrenje bočnim smjerom, namještanje jedrilja u idealan položaj tijekom jedrenja i letanje radi okretanja na protukurs da se vratimo na vez.
Samo jedrenje bočnim vjetrom nećemo posebno opisivati jer smo o tome već govorili u prošlom poglavlju. Napominjem da je u ovom smjeru jako važna usklađenost kormilara i mornara na škoti glavnog jedra. Ako mornar naginjanje i bježanje jedrilice u vjetar uspješno korigira popuštanjem škote glavnog jedra, onda kormilar pri jačim udarima vjetra ne mora ispravljati brod snažnim otklanjanjem kormila. Na taj način jedrilica ne gubi brzinu, a mi se vozimo “ko u karoci”. Tek kad smo isprobali i shvatili što to znači biti “u okovima” zaustavljene jedrilice bez poriva i kontrole kormila, možemo se ozbiljnije posvetiti manovri letanja.
Letanje, koje jedriličari na srednjem Jadranu nazivaju i viravanje, nije ništa drugo nego prebacivanje jedrilice pramcem preko vjetra s jednih uzda jedrenja na druge.
Prilikom okretanja jedrilice pramcem preko vjetra na velikim valovima ili na slabom vjetru, jedrilici prijeti da se, kada joj je pramac okrenut ravno u vjetar, zaustavi i bude “bačena u okove”, u trenutku.
Da nam se ovo ne bi dogodilo, ako nam to uvjeti nalažu, potrebno je jedrilicu okretati uz kormilo i letnim jedrom, zaustavljajući ga duže na jednoj strani. Sjetite se priče o upućivanju broda, a uostalom prednje trokutno jedro ne naziva se bez razloga letnim jedrom, dakle jedrom koje nam omogućava i olakšava letanje.

⇑ Na ilustraciji vidimo jedrilicu koja leta mijenjajući smjer jedrenja s lijevih uzda na desne, odnosno mijenja smjer kretanja za 90 stupnjeva ulijevo.
1 - jedrilica jedri sasvim oštro u vjetar na lijevim uzdama, ima vjetar s lijeve strane i jedra, ne dajte se zbuniti, na desnoj strani
2 - jedrilica ide u letanje, zapamtite pramcem preko vjetra, u našem slučaju ulijevo
3 - jedrilica upravo prelazi pramcem preko smjera vjetra i jedra trepere, gubi brzinu, valovi iz smjera vjetra još više je usporavaju
4 - prešla je pramcem preko vjetra, vjetar već prebacuje jedra na lijevu stranu broda
5 - letanje je završeno, jedra su napuhana i zategnuta.
Jedrilica jedri sasvim oštro u vjetar na desnim uzdama.

Pri srednjem vjetru i uvjetima bez mnogo valova, tešku jedrilicu možemo polaganije okretati. Na taj način zbog manjeg otklona kormila manje se izgubi na brzini, a i jedrilica se popne nekoliko dodatnih metara u vjetar. Meni je manovra letanja osobito draga, posebno laganom jedrilicom. Ona će se već i odgovarajućim naginjanjem okretati gotovo bez kormila, a ako to pravilno izvedete još će i ubrzati. Vrhunski jedriličari u manjim klasama letanje izvode skladnim pokretima tijela pa već nakon dva letanja po slabijem vjetru možete vidjeti tko je “pravi”. Na velikim i teškim jedrilicama kod manovre letanja bitna je usklađenost posade te osjećaj za brzinu broda, kako kormilara tako i posade. Inače, jedna od zanimljivijih stvari u sportskom jedrenju je borba letanjima u dvoboj jedrenju u kojoj vodeća jedrilica nastoji oduzimati vjetar drugoj jedrilici ostajući na istim uzdama. Ova druga odgovara naglim letanjima na koja prva mora odgovoriti praćenjem.
Nerijetko utrku presuđuje bolje izvedena manovra letanja.
Upamtite, kod letanja je bitno držati glavu duboko ispod buma, paziti da letno jedro ne zapne u prijelazu, a kormilar kao dirigent orkestra kutem otklona kormila daje ritam cijeloj akciji.
Nakon letanja, jedrilicu valja smiriti na drugim uzdama i ne dopustiti da letanje prijeđe u nekontrolirano okretanje broda. No, pustimo
sad priče. Vrijeme je za viru! Pojasnit ćemo postupak ove manovre korak po korak.

  • Kormilar zapovijeda: “Pripremite se za letanje!” Kontrolira je li posada spremna, to jest je li privjetrinska škotina pravilno postavljena na vitlo, odnosno zavjetrinska spremna za popuštanje.
  • Kormilar: “Ide vira!” 0kreće jedrilicu pramcem preko vjetra dok se posada prebacuje s jedne strane na drugu. Kad jedrilica dođe pramcem točno u vjetar, jedra počinju lepršati jer ostanu bez sile. U tom se trenutku letno jedro prebacuje na drugu stranu popuštanjem zavjetrinske škotine i zatezanjem privjetrinske koja naknadnim otpadanjem broda postaje zavjetrinska, a ona druga privjetrinska.
  • Istovremeno se s glavnim jedrom događa ista situacija, samo je manovra jednostavnija jer škota glavnog jedra ostaje jednako zategnuta i imamo samo jednu. Treba biti oprezan da se pri prebacivanju jedra netko ne nađe na udaru buma.
  • Kad se jedrilica ustali na novom kursu, kormilar daje posadi zapovijedi o razmještaju i položaju jedrilja za novi kurs te prosuđuje kada će ponovno krenuti s manovrom letanja.

Vježbama letanja završavamo naš drugi dan na moru. Nakon letanja i jedrenja bočnim vjetrom na istoj liniji, nema ništa ljepšeg nego vratiti se žuljavih ruku natrag u luku na zasluženi odmor.

⇑ Niz fotografija pokazuje ispravno izvedenu manovru letanja u lijevo

 

iz knjige "Jedrenje - mornarske vještine" Emila Tomaševića

Knjige nema u slobodnoj prodaji, ali je dostupna svim polaznicima Ultra škole jedrenja