ORC

Na ORC Prvenstvu Hrvatske za 2022. godinu bili su zastupljeni skoro svi vremenski uvjeti, jedino snijeg nije padao. Jedrilo se i po slabom i po dosta jakom vjetru, po suncu i jakoj kiši... Od najavljenih 11 posada na kraju je zajedrilo njih 9, da bi regatu završilo osam jedrilica na regatnom polju.

Program regate predvidio je trodnevni boravak na regatnom polju pored otoka Zlarina, od čega je dan s najnepovoljnijim uvjetima za jedrenje u štap polju trebao biti iskorišten za navigacijski plov. 

Ponovio se scenario iz 2021. kad je također odjedrena navigacija prvog dana regate. Ovogodišnji razlog za takav rasplet bilo je jako jugo koje je puhalo već od jutra snagom koja je u refulima išla i preko 20 čvorova, a uz to je bilo poprilično nestabilno po smjeru. Naime, dosta gusti oblaci puni kišnih kapi dolazili su sa zapada i sjeverozapada i zbog njihovog utjecaja vjetar je stalno putovao u desno. Kad se vidjelo da nema naznaka za stabilizaciju postavljena je startna linija ispred Zlarinske uvale i u 12:50 signaliziran start.

Ruta je ovog puta bila malo promijenjena u odnosu na navigacijsku rutu koja se koristila na nekoliko prethodnih ORC regata u ovom akvatoriju. Ukupna duljina bila je 24NM, a vodila je oko otočića Dugo, Hrbošnjaka, Sokola, Prčevca i kroz Logorunska vrata natrag u Zlarin.

Kako je plov odmicao s juga se kidala naoblaka, a vjetar pomalo slabio. Dok je flota stigla do Sokola jedrilo se po najviše desetak čvorova, ali po mareti koja je ostala od juga, dok je vjetar bio sa zapada.

Nakon ostavljanja Sokola lijevim bokom slijedila je orca prema Prčevcu, a kako mu se flota približavala tako je morala prolaziti kroz vrlo jaku kišnu zavjesu dok je ispod tog oblaka vjetar unio popriličan nered u smjer jedrenja.

Kako se relativno kasno krenulo s ovim plovom, a vjetar je sve više slabio, bilo je sasvim izgledno da neće biti vremena da se organizira još i štap jedrenje. Nakon okreta Prčevca vjetar značajnije slabi i od Logorunskih vrata do Zlarina jedri se polako. Sumrak se približavao, ali nije bilo primjenjivo pravilo o prekidanju jedrenja nakon zalaska sunca, jer je ovaj plov imao ograničeno vrijeme jedrenja od pet sati neovisno o vremenu starta. To vrijeme je isticalo u ranoj večeri, po mraku, i tad se kao na svakoj noćnoj plovidbi prednost prolaska određivala na osnovu navigacijskih svjetala. Konkretno u ovom plovu nije za tim bilo potrebe jer je jedino malena Adriatica dojedrila po mraku, dok su sve veće jedrilice uspjele presjeći liniju cilja prije mraka.

Inače, flota je uz iznimku Adriatice, bila sastavljena od velikih jedrilica koje brzo jedre u svim kursevima. Definitivno se veličinom isticao Ba Re V - Murtić 52, a u ORC floti uobičajenog sastava pažnju je najviše plijenio najnoviji krstaš pod hrvatskom zastavom, a riječ je o novoj akviziciji Cro-a-Sail ekipe, Swanu 42 imena Natalia za čijim kormilom bio je Miroslav Reljanović.

Već u navigacijskom jedrenju ova jedrilica opravdala je status koji ima u svijetu. Osim što je u pravim rukama iznimno brza vrlo dobro je i optimizirana po ORC-u. To je čini vrlo traženom i cijenjenom robom u ORC svijetu, a tome pridonosi i to što ih je napravljeno ukupno manje od 30 komada, pa unatoč tome što nije baš najnoviji model i dalje drži vrlo visoku cijenu.

Što se tiče ovog navigacijskog jedrenja, u cilj je prvi stigao Ba Re V, a u manje od jedanaest minuta iza njega još pet jedrilice - Natalia, Filip, X-Cite, Dubrovnik i Gringo 3. U praksi to je klasična situacija da mali "pojedu" velike kad su u pitanju kalkulacije po sustavima razvrstavanja. To se ponovilo i ovog puta, pa je Ba Re nakon kalkulacije završio na šestom mjestu, a ispred njega matematika je stavila spomenutu četvorku, kao i Mareusa II.

Matematika nije pomazila ni Dubrovnika koji je u ovoj skupini najsportskiji orijentiran. Da je njegova posada idealno odjedrila ovu rutu trebali su u cilj stići više od pola sata ranije da bi bili brži od Natalije! Ovako je završio na pretposljednjem mjestu.

Po pitanju optimizacije za ORC, posadi Ba Re V ostala je jedna stvar za naknadnu analizu. U popisu jedara koja su imali u svom asortimanu bio je i jedan Code 0 kojeg nisu mogli iskoristiti zbog nestabilnog vjetra, a s njim su očekivali znatno brže jedrenje u određenim kursevima. Naravno, njegovo postojanje u ORC certifikatu nosi određenu "penalizaciju" ako se nije uspio iskoristiti... ali to je sve dio igre...

Subota je krenula slično kao i petak, oblačno vrijeme uz jako jugo. Međutim, ovog puta nije bilo naznake razvedravanja, a i kiša je bila dio cjelodnevnih kulisa. Istina, nije bila jaka, već su u pitanju bile samo povremeni periodi sa sitnim kapima a pravi potom nastupio je navečer nakon povratka u Šibenik.

Polje za prvi štap postavljeno je odmah po dolasku u zonu jedrenja i startalo se u 11:30. Puhalo je jugo s levanta koje je dizalo do oko 18 čvorova. Zbog ovog smjera orca je bila kraća nego što je inače to slučaj po ovoj snazi vjetra, oko milje i pol.

Već od samog početka jedrenja vjetar je koketirao s bijegom na lijevu stranu, a to je za posljedicu imalo postavljanje Charlija za drugu orcu, a kulminaciju prilikom jedrenja druge krme kad je vjetar dobio smjer skoro pa iz kanala Sv.Ante. RO u tim trenucima nije imao nikakvog drugog izbora nego prekinuti jedrenje zbog neregularnih uvjeta.

Nakon prekida jedrenja kreće i malo jača kiša zbog koje se vjetar i dalje ne može stabilizirati, ali sad više nije bilo sumnje da će vjetar dolaziti iz smjera bure po levantu. Dva sata kasnije, kad je nastupila stabilizacija puhalo je iz smjera 75° i to je bilo po prvi put od kad se jedre ORC regate u ovom akvatoriju da se jedri u tom smjeru.

Snaga novog vjetra nije bila prevelika, ali stabilnost smjera bila je više nego zadovoljavajuća. Mala promjena nastupa u prvoj krmi i to pitanju brzine vjetra. Stigli su refuli od dvadesetak čvorova!

Ove uvjete najbolje iskorištava posada Cro-a-Saila koja je na kraju najbrža i u realnom vremenu i po korekciji. Vjerojatno su najžalosniji na kraju bili momci s Filipa koji su u predstartnoj proceduri forsirali startanje na pinu. Malo im je nedostajalo da ga pravilno izorcaju, ali nažalost su ga taknuli, pa su se morali iskupiti i pravilno su zajedrili sa znatnim zakašnjenjem.

Nakon što su zajedrili nisu imali drugog izbora nego da ovaj put na desnoj strani traže čisti vjetar, jer je cijela flota bila lijevo. Na kraju se to pokazalo izvrsnim izborom, jer su u kombinaciji s vrlo dobrim jedrenjem završili drugi realno s malo manje od dvije minute kašnjenja za Nataliom, odnosno s oko minut i pol kašnjenja po korekciji, a 15 korigiranih sekundi ispred Mr.J i 17 ispred X-Citea.

U subotu iz marine nije isplovio Ba Re V zbog kvara na hidrauličnom sustavu. Kako su na njemu skoro svi vitalni elementi nužni za jedrenje vezani uz hidrauliku posada se mogla samo nadati da će se kvar uspješno otkloniti do kraja dana. Nažalost do tog nije došlo i s ovog Prvenstva Hrvatske vratili su se u Split nakon samo jednog dana jedrenja.

 

Opći potop u subotu navečer zamijenila je ugodna bura u nedjelju ujutro. Cijeli dan je puhala između 10 i 15 čvorova i to s dosta stabilnim smjerom, bez klasičnih driceva s raznih strana kad je bura u pitanju.

Jedrilo se brzo i plov za plovom, pa su i prije isteka vremenskog ograničenja za posljednji mogući start završila sva tri maksimalno moguća plova u jednom danu.

U prva dva ponovno je pobijedila ekipa Cro-a-Saila, dok su pobjedu u posljednjem odnijeli stari prvaci Hrvatske, momci s X-Citea. To im je ujedno bio i najbolji rezultat prvenstva, a u ostalim jedrenjima zauzeli su jedno treće i tri četvrta mjesta. To im je u konačnici bio dovoljno dobar prosjek za broncu, dok je srebro osvojila ekipa s Filipa, inače pobjednici jedine preostale ORC regate u 2022, one koja se na proljeće jedrila u Zadru

Sasvim je očito da je ekipa Cro-a-Saila odradila premijerni nastup na najbolji mogući način i sasvim zasluženo osvojila zlato, a kako je tko od njih konkretno jedrio možete pronaći u playback snimkama u nastavku članka. 

Pretpostavljam da ste primijetili, da u odnosu na ostale izvještaje s ORC regate, ovog puta nedostaju statističke analize. Razlog za to je implementacija novih tracker uređaja u Flash Back sustav za praćenje regata. Uskoro bi trebali biti potpuno funkcionalni, pa i u skladu s tim će se s brodova dobivati svi podaci potrebni za kompletne analize.

 

Rezultati

 

Playbackovi

 

 

Back To Top