Još na proljeće se u jedriličarskim krugovima spominjao dolazak jedrilica klase Club Swan 36 u Hrvatsku. Prvo je u kombinaciji bila samo jedna jedrilica koja je trebala naslijediti već legendarni X-Cite, a ubrzo se počelo pričati i o cijeloj floti koja bi trebala jedriti pod zastavom ACI-ja.

Konkretne informacije su se počele dobivati krajem lipnja i sad to više nisu bile glasine i kuloarske priče. Pojedinci odlaze u Italiju na testiranja jedrilica, a nakon ljeta svjedoci smo i prvom regatnom jedrenju jedne hrvatske posade. Od 8. do 12. listopada jedrio se The Nations Trophy - Swan One Design regata koju Nautor Swan organizira svake druge godine u suradnji s Real Club Nautico de Palma, a prvo izdanje je bilo 2017. Ove godine su u sklopu regate organizirana Svjetska prvenstva za Club Swan 50 i Club Swan 45, Club Swan 42 Europsko prvenstvo i promotivna regata za Club Swan 36.

Hrvatska posada je jedrila na jedrilici klase Club Swan 36 s oznakom "ACI Sail", a o najzvučnijoj jedriličarskom novosti u Hrvatskoj nakon ovogodišnjeg ORC Svjetskog prvenstva odjedrenog u lipnju u Šibeniku popričali smo s predstavnikom nositelja projekta, ujedno i glavnim idejnim tvorcem novog poglavlja u hrvatskom jedrenju, Ivanom Kljakovićem Gašpićem:

Nakon što je ACI bio vlasnik monotip flote JOD 36 s kojima su se jedrile match race regate, iznimno popularne devedesetih godina prošlog stoljeća, u ACI-ju se dugo nije ulagalo u sportski segment. Sad je stiglo vrijeme da se tvrtka ponovno okrene i u tom smjeru. Dok smo razmišljali u kojem to smjeru da se okrenemo uzimali smo u obzir sve postojeće popularne klase. TP52 je super brod, ali preskup, RC44 je stara klasa koja odumire, veliki MAXI-ji i super MAXI-ji su uglavnom "one off" a to i dalje nije strateška priča. Ono što je meni vrlo zanimljivo je foiling koncept. Osim što mislim da je to budućnost, u ACI-ju smo se odlučili orijentirati na neki trend koji je ujedno i brand u svijetu. Ako idemo gledati Melges, u jedriličarskim krugovima su to vrlo popularne jedrilice (modeli 20, 24, 32...), vrlo kvalitetne, ali široj populaciji su relativno nepoznate. Drugim riječima, rijetko tko što se ne bavi regatnim jedrenjem nije čuo ništa o Melgesu. Znači, to nije brand. S druge strane Melges 32 je stari brod i po meni se uopće ne isplati razmišljati o njemu na ovakav način. Melges 40, jedrilica koja je užasno skupa, komplicirana, nepraktična, također nije ono što nam treba. Tu negdje se pojavio Swan 36, za kojeg sam odmah kad je izašao pomislio da je to ono što nam treba. I to iz više razloga. Swan u svom Club razredu ima najveći broj članova, preko 7000 ljudi. Osim vlasnika, tu su i njihovi prijatelji... uglavnom poprilično zanimljiva skupina potencijalnih gostiju. O Swanu kao brandu mislim da je bespredmetno išta pričati, jer je riječ o jednom od najzvučnijih imena u svijetu jedrenja. Ne znam koga drugog bi mogao spomenuti u istom rangu s njim. I s druge strane jedrilice od 36 stopa se svojom veličinom mogu vezati u bilo koju ACI marinu i možemo za njih priuštiti sve što im treba. Omogućavaju nam vrlo veliku fleksibilnost kod organizacije bilo koje vrste regata, evenata itd. Jedna platforma koja po veličini i dimenzijama prihvatljiva ACI-ju i objedinjava sve one karakteristike koje sam spomenuo maloprije... foiling, moderan brod koji je također i vlasnička klasa. S druge strane Swan je u jednom velikom zamahu s klasom Swan Club 50, kojih je trenutno prodano trideset komada, što nije malen broj i evo sad na posljednjoj regati je jedrilo zajedno 18 tih jedrilica. Siguran sam da je taj brod i taj koncept nešto što će slijedećih desetak godina imati progresivan napredak. Tu se model od 36 stopa uklopio savršeno, jer se trenutno stvarno mnogo ljudi iz Melges-a, RC-a i drugih klasa gleda prebaciti u tridesetšesticu. Tako da možemo reći da je ACI s ovim napravio jedan vrlo velik korak naprijed i sudjeluje u postavljanju novih standarda na Jadranu, što je i jedan od glavnih ciljeva ACI-ja u dodatnom brandiranju Jadrana kao destinacije. S druge strane s ovim jedrilicama ćemo pružiti svim hrvatskim mladim jedriličarima mogućnost uključivanja u nove svjetske trendove. Meni osobno će biti vrlo drago da naša djeca koja prođu školu jedrenja, male klase i sve ono što sam i ja prolazio godinama, imati jednu novu stepenicu na koju će se moći popeti. Meni osobno kao jedriličaru to će biti i najveća satisfakcija, da znam da će te generacije djece, naravno ako se žele razvijati u ovom smjeru i imaju volje, imati platformu koja će ih gurnuti naprijed, a da nisu osuđeni na klasično skiperavanje. Mladi jedriličari imat će mogućnost uključivanja u cijelu priču kao instruktori u školi jedrenja na Swan-ovima 36, kad se budu organizirale raznorazne regate imat će mogućnost da se brinu o jedrilicama kao "boat captains", "shore captains". To su jedrilice koje su regatne "pile", kao mali TP, što se nauči na tom brodu s tim znanjem se može prebaciti na bilo koji Grand Prix brod i većeg i manjeg kalibra! Naučit će razmišljati na odgovarajući način i tehnički brinuti o njima. S druge strane moći će sudjelovati i u samom organiziranju regata i evanata, te naravno, kao skiperi i posade, jer će na svakom brodu trebat biti minimalno dva člana posade uz neiskusnu posadu koje ih uzmu u najam. Po svakoj regati će trebati minimalno desetak takvih mladih, nadobudnih jedriličara koji će se tu htjeti kaliti, dokazivati i s druge strane puno toga učiti. Mi smo trenutno također i u dogovorima sa Swan-om po pitanju regata koje će se u budućnosti organizirati u Hrvatskoj. Na njima će se sigurno trebat angažirati jedriličari za posade koje sigurno neće uvijek dolaziti kompletne, jer na ovakve regate često dolazi vlasnik ili sponzor s dva-tri svoja stalna jedriličara, a ostatak posade se kompletira s lokalnim jedriličarima. To su stvari na kojima trenutno radimo i vjerujem da ćemo za 2-3 godine imati na Jadranu Swan regate punog profila, znači ne samo za 36-ice, već za sve ostale Swan-ove. I tek tada projekt dolazi do svog punog izražaja, kad Hrvatska postane nova Swan destinacija.

Ivan Kljaković Gašpić, ACI

 

Foto: Studio Borlenghi 

ACI investira u dolazak ukupno 6 jedrilica. Jedan dio će doći do kraja ove godine, a flota će biti kompletirana do sezone 2020.

Glavna baza će biti u marini ACI Split. Trenutno je tamo u izradi jedan novi montažni charter terminal u kojem će imati svoje urede i trening centar. Ali jedrilice neće biti u Splitu cijelu godinu. U planu je da ih se rotira po Jadranu, a po potrebi i po Mediteranu. Već je dosta zainteresiranih za najam za Swan regate po Mediteranu iduće godine... Copy del Ray, Rolex Swan Cup itd. 

Intencija je da Jadranske regate ne budu samo u Splitu, već da ih se organizira i u Dubrovniku, Rovinju, bilo kojoj drugoj lokaciji.

Hrvatska premijera će biti na ovogodišnjoj Jabuci gdje će nastupiti dvije ove jedrilice. Na jednoj će jedriti Ivan Kljaković Gašpić s ekipom iz Swana. S njim na palubi će biti Enrico Chieffi potpredsjednik Nautor Swan-a i Federico Michetti bivši CEO Melges Europe, a odnedavno sportski direktor Swan one design evenata. Dok je drugi Swan 36 već iznajmljen jednoj češkoj posadi.

 

Naslovna foto: Studio Borlenghi