Dizajner jedara za klasu Optimist, Mike Marshall, napisao je kratki vodič o prepoznavanju „brzih“ od „sporih“ nabora na jedrima.


Kad gledate svoja jedra dok ste na moru, automatski pogledom tražite bilo kakve nesavršenosti. Ponekad je u pitanju cijeli oblik jedra, a ponekad su u pitanju nabori u jedru.
Dok zrak struji preko nabora na jedru, raspoređuje se po površini i pri tom se strujanje usporava. A ako zrak ne može putovati preko jedra što je brže moguće, jedro neće biti efikasno koliko bi moglo biti i posljedica je smanjenje brzine jedrilice.
Jedro Optimista je podložno utjecaju nabora kao i svako drugo jedro. Ali dobra vijest je da se većina nabora može ukloniti finim trimom jedra. Ključni potezi u radu s naborima je da se nauče osnove o njima, posebno o tome koje su posljedice pojedine vrste nabora.
U većini slučajeva, nabori kojih se pokušavate riješiti formiraju liniju koja obično pokazuje iz kojeg smjera dolazi problem. Npr. na jedru klase Optimist uobičajeno je da se dobiju nabori uz jarbol. Na donjoj fotografiji možete uočiti takve nabore i da su usmjereni prema točno jednoj podvezi. Ako je ova podveza previše stegnuta posljedica je da se materijal previše privlači jarbolu i to uzrokuje stvaranje nabora. Ako se vezica popusti materijal bi se trebao opustiti i nabor se posljedično „ispeglati“.

 


Također treba znati i da svi nabori nisu i nužno loši!

S obzirom da jedro za Optimist mora biti dizajnirano za širok spektar brzina vjetra, ponekad će se jedro deformirati da bi se prilagodilo određenoj brzini vjetra i posljedica je formiranje nabora. Generalno gledajući, ovi nabori se ne mogu maknuti a da se jedro ne postavi u manje željan oblik. Zato ove nabore možete početi gledati na način da li jedro ima ispravnu formu za trenutnu snagu vjetra. Npr. nabor preko baze jedra za jakog vjetra znak je da je baza jedra dovoljno nategnuta. Donji primjer pokazuje jedro s naborima u smjeru podupirača. Ovakvi nabori mogu se stvoriti po uvjetima laganog vjetra, kad je podupirač popušten da bi se otvorio zadnji porub jedra. Povećanje zakrivljenosti stražnjeg poruba omogućava da se jedro može privući više u centar jedrilice, dok gornji dio jedra još uvijek ostaje otvoren, što utječe na kut jedrenja.

Nabori također mogu nastati i po jakom vjetru ako je podupirač popušten. Kako se popušta podupirač vrh jedra gubi formu i otvara se, smanjuje se snaga koju stvara jedro i olakšava izravnavanje jedrilice.
U oba slučaja, ovi nabori nastaju jer se manipulira jedrom da bi se dobila ispravna forma za trenutne vjetrove.


Kako onda objasniti razliku između dva tipa nabora - „loših“ koji usporavaju jedrilicu i „dobrih“ koji vam govore da je oblik jedra dobar?

Korisno pravilo je da se zapitate da li će uklanjanje nabora za rezultat imati oblik jedra koji će biti bolji ili lošiji za uvjete po kojima se jedri. Ako će se oblik (forma) poboljšati tada pratite smjer nabora do odgovarajuće podveze i odvežite je i promatrajte da li je ponašanje jedra bolje.
S druge strane, ako mislite da će uklanjanje nabora poremetiti formu jedra onda ga ostavite. Nabor je tu zato jer pokušavate postići formu koju želite, zato ga smatrajte kao pokazatelja ispravnosti postignutog oblika. Eliminiranje ovog nabora negativno će djelovati na performanse jedra tako što što ćete dobiti manje željen oblik jedra.
Još jedan savjet kako prepoznati „dobre“ nabore je taj što će se oni pojaviti dok jedrite u ekstremnim uvjetima, poput vrlo laganog ili vrlo jakog vjetra. Pažljiva priprema jedra prije regate može pomoći u smanjenju šansi stvaranja „loših“ nabora. Ove pripreme učinit će jedrenje manje stresnim i zabavnijim i kao što svi znamo, zabava je najvažnije pravilo u jedrenju!