Svojim prednjim rubom glavno jedro je pričvršćeno uz jarbol, a svojim donjim rubom za bum. Može se reći kako je glavno jedro “motor” svake jedrilice.

Jedreći uz vjetar, glavno jedro se ponaša kao aerodinamička površina jer čestice zraka struje od njegovog prednjeg ruba prema njegovom zadnjem rubu. U takvim uvjetima, forma glavnog jedra je izuzetno važna za pravilno strujanje i brzinu jedrilice. No, kada se jedri niz vjetar, forma glavnog jedra više nije toliko važna jer se ono više ne ponaša kao aerodinamička površina; sada samo “skuplja” vjetar poput padobrana i zato projicirana površina glavnog jedra postaje značajnija.

Na početku poglavlja vidjet ćemo o čemu ovisi i kako se kontrolira aerodinamička sila glavnog jedra.

Postoje brojne kontrole za trimanje glavnog jedra. Zahvaljujući njima, možemo učinkovito mijenjati formu jedra. Vidjet ćemo kada se i u kojim uvjetima koriste pojedine kontrole, te na koji način svaka utječe na formu glavnog jedra.
Na kraju poglavlja, vidjet ćemo kako postići pravilan trim glavnog jedra u različitim uvjetima na moru. Najviše ćemo govoriti o trimanju glavnog jedra uz vjetar. Krenut ćemo od trimanja kod vrlo laganog vjetra, pa preko srednjeg i jačeg vjetra završiti s trimanjem glavnog jedra za jedrenje po vrlo jakom vjetru.

 

iz knjige "Biti brži"

ing. pom. Stjepan Vitaljić