U petak 1. lipnja točno u podne je signaliziran start ovogodišnjeg Sušca, regate koju već dugi niz godina organizira ekipa iz uvale Baluni, a službeni nositelj je JK Mornar.

Jednako kao što je i start uvijek točno u podne, neovisno da li puše, tako je i ruta nepromijenjena od njenih prvih dana. Linija starta je ispred Galebova nakon koje se ide prema oznaci koja je obično oko pola milje u vjetar, natrag prema oznaci ispred Galebova i kroz Splitska vrata pravac prema Sušcu. Njega se ostavlja desnim bokom i natrag kroz Splitska vrata prema cilju ispred Galebova.

Ove godine se na ovoj ruti okupilo 50 jedriličara na 25 jedrilica. Uglavnom je riječ o standardnim imenima ove regate kojima je ovo na određeni način statusna regata, pa pomno biraju i kombiniraju parove, pa čak i jedrilica s kojima će jedriti pojedino izdanje. S obzirom da se Sušac jedri "po premjeru" te kalkulacije mogu imati značajnu ulogu, ali na kraju ipak je najvažnije jedrenje!

Sustav razvrstanja koji se koristi na Sušcu ima i svoj prigodni naziv Sušac open,a razvijen je isključivo za ovu regatu i na njoj se kontinuirano koristi. Osim njega u Oglasu najavljeno i razvrstanje po NHP-u za one koji izraze takvu želju.

Po riječima direktora regate, Gorana Martinovića, regata je imala dosta zanimljiv start. Prvih par minuta nakon signala vlada je bonaca nakon koje su se po laganom povjetarcu formirale dvije skupine. Ona koja je bila bliže obali je lošije prošla od onih koji su izabrali pin i lijevu stranu polja. Najbolji primjer situacije je bilo vodstvo Izzazivača koji je bio vodeći brod dvije trećine prve orce kad ga uspijevaju sustići veće i realno brže jedrilice. Ubrzo vjetar popunjava cijelo polje i svi obilaze i orcu i oznaku kod Galebova te kreću prema Splitskim vratima.

U ovoj dionici jedre po maestralu od oko 15 čvorova koji u Vratima slabi i nakon izlaska ponovno počinje puhati jednakom snagom i tako prati flotu do Sušca, a vodeće i na povratku do Hvara. 

Nakon izlaska iz Splitskih vrata formiran je "vlakić" koji su predvodili najveći i najbrži. Na čelu kolone je bio ex Generali, a sadašnji Labudovi tići. Zanimljivo je da im se skoro desila situacija koju su imali na startu Komiške regate vikend ranije, kad nisu uspjeli stići na vrijeme do rezervnog starta kod Maslenice na Šolti. U svakom slučaju Leo Lemešić i Mario Lulić su na čelu zajedno s Barba Brankom na kojem je uz Filipa Zoričića još i Nenad Dumanić. U samom vrhu je još i jedrilica Crazy, a riječ je o Akilariji RC 2 koju su dva hvarska momka, Fabian Roić i Stipe Račić posudili samo za ovu regatu. Nakon njih slijede Toto travel, Munjek i ostale jedrilice srednje veličine, te na začelju oni najmanji s Bob'n'rock-om (Jere Vidović - Mario Smoljenović) u odstupnici. A jedini koji se nisu držali ovog uzorka su bili duo Emil Tomašević - Igor Piacun na Seascapeu 27, Petit Amie, koji su se u ovom dijelu regate probijali na 5. mjesto u realnom poretku, a pored skoro duplo veće Gingoline (Hrvoje Perharić - Pavel Car)i nešto manjeg My May-a (Mladen Bralić Novak - Stjepan Marinović).

Prvi slijedeći filter je bio izbor s koje strane Sv.Klementa će se proći kroz Paklenjake. Većina flote bira desnu stranu i u ovoj zoni razvijaju najveće brzine. Na kraju se ispostavlio da je mnogo značilo tko je imao pravo jedrilje za ovu zonu, pogotovo kad su u pitanju bile manje jedrilice. S obzirom na nezgodan kut vjetra neki su se odlučili riskirati s genakerima. Kasnije se pokazalo da su tu dobili vrlo važne minute koje će kasnije u povratku u orcu izgubiti u odnosu na veće i realno brže jedrilice u ovom dijelu polarnih dijagrama.

Realno prvi Sušac obilaze Labudovi tići. Desetak minuta iza stiže Toto travel s Mariom Hrvojem i Mariom Škrljem. Oni su u cijeloj regati birali najekstremnije rute. Sušcu su prilazili s najlijevijom rutom, a također su jednaki ekstrem izabrali i na povratku. Samo što je u prvom slučaju to bila dobitna kombinacija, dok će se u drugom pokušaju to pokazati kao lošiji izbor. Malo više od 20 minuta iz Tota, Sušac obilazi Peti Amie koji se također dao lijevo. Ovaj izbor mu je omogućio da prestigne i Barba Branka i Crazy i Munjek F. A na kraju kad su se sva vremena obilaska stavila u kalkulator očekivano se dobilo da je Petit Amie korigirano prvi s čak 40 korigiranih minuta prednosti ispred drugoplasiranog Tota!

Koliko je ova dionica laškog jedrenja bila važna govori i podatak da je Bob'n'rock uspio sustići dio flote na začelju i nakon korekcije zauzeti respektabilno 12. mjesto.

Za vrijeme kad Bob'n'rock obilazi Sušac, a to je desetak minuta prije 22 sata, vodeći ponovno stižu do Paklenjaka. Po načinu na koji su formirali lepezu već se dalo naslutiti kako misle proći ovaj filter, a također se ostvarila najava o prednosti jedrenja u orcu koju imaju velike jedrilice u odnosu na manje. Uglavnom svi veći su uspjeli proći Petit Amie, a jedini od manjih koji se u ovoj etapi priključuje ovoj skupini i polako hvata priključak je Big Grin na kojem jedre Andrej Šooš Maceljski i Denis Stanojević. Riječ je o novoj jurilici u Splitskom akvatoriju koja je premijeru imala na Zlarinskoj regati krstaša, a nakon toga je još jedrila i na Komiškoj regati. Poznat je kao "baby Pelt", jer je napravljen po narudžbi bivšeg vlasnika koji je zbog svog invaliditeta tražio da mu se napravi jedrilica prilagođena njegovim potrebama, a da ima sve sportske performanse. Skraćeno se može opisati kao umanjeni Full Pelt, napravljen je kao jedrilica koja dobro podnosi jake vjetrove, a posebno opasno "oružje" mu je nagibna kobilica - canting keel.

I za kraj, najzanimljiviji dio regate je bio drugi prolazak kroz Splitska vrata. Za vrijeme kad vodeći stižu do njih vjetar nestaje, a u moru struji kontra kurenat. Svi pokušaji Labudovih tića, Toto travela i Barba Branka završavaju potiskivanjem u neželjenom smjeru. U tim trenucima dolazi i do odustajanja Labudovih tića zbog neodgodivih jutarnjih obaveza Lea Lemešića koji se nadao da bi regatu mogao završiti tijekom noći.

Foto: Tomislav Gomerčić

A kakav doživljaj regate su imali neki od sudionika s čela flote možete pročitati u nastavku:

Sva jedra su nam bila u pogonu. Dobro poznajemo brod tako da smo s te strane imali veliku prednost. Skoro godinu dana smo jedrili u dvoje... Splitsku trening ligu koja nam je puno značila, kao i Seascape Challenge. Tako smo se dobro snašli u regati da smo se regatavali s najbržim brodovima i uopće nismo gledali kakvi bi bili korigirano, nego kao idemo sviju proći. Ispred cilja smo bili treći, ispred Farra (Toto travel), on nas je prošao na brivu. Sušac smo okrenuli treći... Tako da smo se regatavali kao u malim klasama. Oni jesu bili brži, ali bi mi iskoristili njihove greške. Mi smo jedra mogli brže mijenjati. Brod je brz u laško, prema Sušcu smo jedrili i s 14 čvorova po tramontani od 16-17. Do Sušca nam je prosjek bio 8.9, a na cijeloj ruti 5.6! Imali smo i sreće kad su veliki stali u Vratima. Mi smo stigli i izabrali smo prolazak uz Šoltu. Jedrili smo vrlo blizu obali i tako se sakrili od kurenta. Ispred nas smo vidjeli Munjeka i Barba Branka i to kad su dobili burin kojeg smo i mi uspjeli iskoristiti. Bilo je dobro i što smo oba puta prošli kroz Ždrilac. Tu smo prošli Munjeka koji je išao na Vodnjak, jednako kao i My May i Akilariju koji su išli na Pokonji dol. Nakon Vrata nastavili smo jedriti po tramontani s kojom smo uspjeli doći do Splita. Tad je izdušila, pa smo do cilja stigli na neki propuh :)

Igor Piacun, Petit Amie

Baš smo guštali, prvi smo okrenuli bovu od orce, otišli i došli u bonacu u Vratima. Malo smo se spustili u dolasku i nismo se više mogli popeti, pa nas je Branko prošao s gornje strane. Taman se maestral razvijao i prošlo nas je još nekoliko brodova, ali smo se uspjeli popeti i proletjeli smo kroz Vrata. Zatim je bio vlakić do punte Pelegrina i tad smo dignuli drifter, a oni su ostali na genovama jer je puhalo malo jače. Mi smo zaglisirali i sustigli vodeće. Nakon Ždrilca smo digli genaker i sjurili se prema Korčuli. Vozili smo 13-14. Tad smo ih prošli i okrećemo Sušac malo iza Labudovih tića. Tad smo odlučili ići prema Visu da dobijemo na visini jer smo očekivali da će vjetar padati pa da ćemo duže ostati u vjetru. Međutim, to je ispala greška jer je vjetar ostao pa smo tu izgubili tih par milja što smo se izvlačili lijevo. Do Vrata uspijevamo stići Lea. On je stajao u bonaci i mi smo prošli pored njega, a malo nakon toga je on upalio motor i otišao u Split. Nakon toga lagano smo vozili prema lanterni na Šolti i tu nestaje vjetar a mi upadamo u kurenat koji nas vraća do punte Brača. Tu smo se rotirali, pa probali uz Brač, na drifter, pa na flok... ostajemo bez instrumenata... Tad nas sustiže Branko i još par brodova i nakon oko sat vremena ponovno počinje puhati i oni malo ranije ulaze u vjetar jer su bili uz Šoltu a mi do Brača. Tada u vlakiću prolazimo vrata i po burinu od 5 čvorova jedrimo prema Splitu. Stižemo do cilja i čim je sunce izašlo vjetar totalno nestaje. Netko je bio 500 metara iza nas i ulazi u cilj tri sata kasnije... Bilo je lipo za jedriti... baš smo guštali i nismo se pretjerano namučili.

Mario Škrlj, Toto Travel

Bila je vrlo zgodna regata. Nema se tu puno što za reći. Vrlo dinamično, relativno brzo. Guštali smo i niti jedan čas nije bila neka teška bonaca. Bilo je težih dijelova, pogotovo u Vratima, standardno, tamo kod Paklenjaka. Imali smo dvije dobre i dvije loše odluke i sreću što smo uspijevali držati priključak s velikima. Kad bi oni upali u bonacu mi bi ih stigli, pa oni opet odu, a mi ih sustižemo. Nije nikad bilo situacije da oni baš odu a mi da upadnemo u bonacu. To nam je u stvari dalo šansu za dobar rezultat. Loša odluka nam je bila što nismo dignuli genaker nakon Ždrilca, jer to su napravili i Toto i Petit Amie. Mi to nismo napravili jer smo imali samo veliki genaker, a bilo je dosta oštro a naš brod ne podnosi baš s malo ljudi takvu orcu s tim genakerom. Možda ga se moglo podignuti pa jedriti, onako, hrabrije... A druga loša nam je što u povratku nismo prošli kroz Ždrilac, već smo išli okolo. Mislim da smo tako napravili više puta nego što je bilo potrebno. A prva dobra odluka je po meni bila dobar prolazak kroz Vrata što nismo zapeli u bonaci, već smo prolazili po rubu vjetra. Također se i druga dobra odnosi na Vrata što smo odabrali prolazak uz Šoltu pa smo tako uspjeli izbjeći struju koja je izbacivala na otvoreno.

Boris Tomić, Munjek F

Na kraju prvi realno u cilj ulazi Barba Branko. Dvadeset minuta iza stiže Munjek F, deset minuta nakon njega Toto travel, pa nakon dodatnih deset minuta pobjednici i po Sušac open-u i po NHP-u, Tomašević - Piacun na Seascapeu 27, Petit Amie-u.

Hrpa fotografija s mora i s proglašenja pobjednika može se pronaći na Facebook stranicama regate.

 

Naslovna foto: Goran Martinović