Prošli vikend na ruti od Orebića do Dubrovnika jedrila se jedna od najpopularnijih ljetnih Jadranskih regata, bar na njegovom srednjem dijelu. Ovog puta, prava dimenzija koja bi uveličala ovaj okrugli broj je izostala zbog već dobro znanih razloga. Međutim, jedriličari se ni ovog puta nisu dali pokolebati. Odazvali su se u velikom broju, te su gospari iz Organizacijskog odbora izvorni limit od 30 jedrilica morali do finalnog roka za prijave povećati na 40 jedrilica.

Program regate je ostao nepromijenjen kao što je bio i godinama ranije. Jedrilo se u tri etape, a početak i okupljanje su se odvijali u Orebiću u aranžmanu jednih od suorganizatora, članova PSD Peliška jedra.

Iz Orebića se jedrilo prema, vjerojatno jedinom, otoku na Jadranu na kojem su ciljevi za čak dvije etape u istoj regati, otoku Mljetu. Cilj te prve etape bio je u Pomeni. Iz nje se sutradan startalo s drugom etapom koja je flotu vodila prema drugoj strani kanala i poluotoku Pelješcu, a potom ravno prema cilju u Prožuri. Ponovno, bez pauze, trećeg dana regate start ispred Prožure i tko će prije do Dubrovnika.

Nažalost, izostala su organizirana druženja posada na cilju svake etape zbog epidemioloških mjera, jednako kao što je i proglašenje u Dubrovniku, a koje je bilo u aranžmanu dugog kluba suorganizatora - JK Orsan, prošlo bez uobičajene gala večere, već su bili nazočni samo kormilari koji su došli po osvojene pehare.

Taj, recimo oprezni, detalj vjerojatno će ostaviti trag u kolektivnoj memoriji nazočnih jedriličara, ali definitivno protutežu ima u startnoj listi koja je ove godine bila puna vrlo dobrih i respektabilnih jedrilica. Među njima sigurno prednjači golema Toto Travel Tutta Trieste 2 (velik brod pa ima i veliko ime :) )... tu su bili još i Gringo 3, Magnum x3, Fatamorgana, Arhimed, Big Grin, Nave Loco, Ultra Svibor, Južni vjetar, Mr.J, Lero, Cezibordo, Rosso... samo su neka od najširoj publici poznatih imena.

Jedrilo se uglavnom po laganijim vjetrovima, a kako je bilo na tih pedesetak nautičkih milja možete saznati iz priče koju je pripremio kormilar jedrilice Mr.J - J111 iz Šibenskog JK Val, g.Damir Desabota:

 

Pogled na startnu listu

Pogledom na startnu listu vidljivo je da se organizator odlučio podijeliti ORC skupinu prema dužini broda umjesto standardno po CDL-u što je uzrokovalo neuobičajenu, ali i dosta ravnopravnu raspodjelu na grupe. Tako su se u grupi ORC 1 našli: Lea (Salona 40), Mareus (First 40.7), Adio pameti (Elan 450), Dubrovnik (Enavigo 38), Ultra Svibor (First 40.7), Nave Loco (Sydney 40), Elaya (Elan E5), Mr.J (J/111), Gringo 3 (Farr 40), a u grupi ORC 2 : El Orada (Sescape 27), Lenoba (Murphy 28), Kana (Fiumanka 33), Analea (Elan 340), Arhimed (Swing 28), Lero (Melges 24), Ardura (Elan 31s), Big Grin (Stimson 28).

Cijelu startnu listu možete pronaći na ovom linku, a s obzirom da je regata raspisana po ORC-u zanimljivo je bilo pogledati "Scratch sheet“ za niske brojeve:

 

 

 

U odnosu na Mr. J-a, pogled na grupu "bržih" brodova je slijedeći:

Na distancu od 16 NM Dubrovnik nam daje prednost od 22 minute, kao i Gringo 3 skoro 18 min, Arhimed 17 min, Nave Loco 10 min, Kana 5 min, Lenoba skoro 3 min. Dakle s obzirom na velike vremenske razlike procijenili smo da ćemo teško pratiti najbrže brodove Dubrovnik i Gringo 3 koji će voziti daleko naprijed, dok su nam nepoznanice mogućnosti Arhimeda, Kane i Lenobe, tako da smo se koncentrirali na Mareusa na kojeg imamo hendikep +5 min kao i Ultra Svibor na kojeg imamo hendikep +8 min.
S obzirom na predviđene lagane uvjete do 10-ak čvorova zanimale su nas mogućnosti našeg Jib-a u usporedbi s genovama na Mareusu i Ultra Svibor-u tj. možemo li održavati tempo u orcu. U krmu bi trebali biti znatno brži ali još ne znamo koliki će nam biti VMG s obzirom na spinakere koje koriste Mareus i Ultra Svibor.

 

Pogled na brodove i posade:

Dubrovnik kompletan osim Denisa, Gringo 3 kompletan s jakim pomlatkom, Mareus sigurno najspremnija i najuigranija posada na regati (kao i brod), Ulta Svibor s Nikolićem, Tomaševićem, Pjacunom, Lulićem,.. s pregršt iskustva i rutiniranosti ali čini mi se s par ruku premalo za četrdesetku, Mr.J nažalost smo samo petorica što je premalo za ovakvo natjecanje, Elaya novi elan E5 s potpunom čarter opremom ali s već iskusnim Dušanom, Big Grin koji prvi put nastupa po ORC-u, ostale posade i brodove nažalost premalo poznajem da bih mogao procijeniti stanje.

 

 

Prva etapa: Orebić – Pomena

Prva etapa Orebić – Pomena u dužini 16 NM sa startom ispred luke Orebić, okretom oko oznake ispred Korčule u dužini cca 2 NM i ciljem u Pomeni. Pogled na prognozu predviđao je slab do umjeren sjeveroistočnjak i levant do sredine dana, pa prelazak na slab zapadnjak koji bi trebao držati do cilja. Plan je bio odraditi dobro start u krmu te se postupno prebaciti na zapad pod Korčulu.

Na startu je puhalo desetak čvorova burina koji je po našoj procjeni bio jači desno nego u sredini kanala, pa smo se odlučili za start bliže regatnom brodu znajući da će biti gužva na pinu koji je favoriziran.

Foto: Tonči Vlašić

U sprintu od 2NM bovu okrećemo kao peti, a ispred nas su redom: Fatamorgana, Dubrovnik, Tutta Trieste 2, Gringo 3... a za nama Mareus i Ultra Svibor:

Foto: Ivica Trojanović

Jako smo zadovoljni! Ispred nas su stvarno brži brodovi a na vidiku nema ni brzih manjih brodova za koje sam očekivao da će biti puno bliže, tako da smo ostatku flote napravili lijepu razliku. Stvarno smo oduševljeni brzinom i mogućnostima Mr. J-a.

Nakon okreta produžili smo u desnu stranu prateći vodeće brodove koji su već pomalo počeli zastajkivati. Nakon 15-ak minuta orce skroz smo se približili vodećima i tu nažalost "završava" prvi plov za nas. Ulazimo u područje iza otočića Badija i tamo ostajemo zauvijek. Grupi se pridružio i Mareus te ubrzo i Ultra Svibor a ispred nas još vidimo Fatamorganu, Gringa 3 i Dubrovnika kako se muče.

Ostatak flote uvidjevši našu muku obilazi nas u širokom luku jedreći bliže Pelješcu i s burinom koji je neočekivano dugo potrajao ostavlja nas u nikad dočekanom zapadnjaku. 

Nakon tko zna koliko vremena uspijevamo doći do punte Korčule i dobiti prvu bavu zapadnjaka, ali pogled oko nas čini razočaranim jer svi već duže vremena voze ka cilju a mi nismo još u nikakvom značajnijem pritisku.

Pod pritiskom dižemo A 1.5 očekujući pritisak zapadnije međutim očekivanih 135° – 145° TWA se pretvara putem u 100°-105° TWA te teško nosimo veliki A1.5 na 10 čvorova.

Još jedna loša odluka (nekorištenje Code 0) koštala nas je velikog zaostatka. Realno smo ušli 23. tako da je nisam mogao ni pogledati korigirana vremena. Dubrovnika i Gringa 3 nismo ni vidjeli kad su završili a Mareus i Ultra Svibor su nas također dobili realno.

Pogled na tablicu je pokazao upravo što smo i mislili. Završili smo korigirano 12., a Ulta Svibor i Mareus su se uspjeli izvući te završavaju kao 3. i 4.

Svi mali su nas "pojeli" a jedino iznenađenje je što smo korigirano dobili Dubrovnik te zaostali samo 5 korigiranih sekundi za Gringom 3.

 

Druga etapa: Pomena – Lirica -Prožura

Druga etapa vozila se od Pomene, pa preko oznake ispred otočića Lirice pod Pelješcem, pa nazad u uvalu Prožura na Mljetu. Duljina rute cca 18 NM. Prognoza ista kao i prethodni dan... bura do desetak čvorova u padanju sa skretanjem na zapadnjak.

Dužina orce je otprilike 5 NM. Startna linija je postavljena u blizini otočića Glavat.

Startali smo kod regatnog broda na vrijeme i odlučili voziti na desne uzde dok se flota malo ne raširi. Vjetar je puhao ugodnih 8-10 čvorova iz smjera Lirice tako da se flota dosta izdužila po lijevoj strani.

Pored nas su Gringo 3, Dubrovnik i Mareus, te još nekolicina manjih brodova koji su se u dva ili više navrata korigirali u desno što se kasnije pokazalo kao ključan detalj. Ulta Svibor i mi smo produžili još lijevo kada upadamo u tešku "rupu" negdje na 1,5 NM od Lirice. U tim trenutcima Ultra Svibor se bolje snalazi i nakon virade na lijeve uzde ostavlja nas za par dužina broda.

Koliko nas je god ta rupa upropastila nakon vire vjetar je okrenuo u našu korist tako da smo se na Liricu spuštavali sa 55°-65° TWA... laška orca punom brzinom, ali uzalud, vlak oko Lirice je već prošao.

Nakon obilaska oznake okrećemo put juga. Ispred nas flota najbržih praši niz Pelješac koristeći buru uz kraj dok je jedino Gringo 3 otišao prema sredini kanala nastojeći preskočiti sredinu kanala i dohvatiti se očekivanog zapadnjaka.

Mi se ubrzo odlučujemo za A1.5 i uspijevamo voziti tek par minuta prije nego nas bura udara u nos. Iza nas su se već nabili neki manji brzi brodovi, prvenstveno tu mislim na Arhimeda, te rastežu Code 0 i zaobilaze nas već po skoro formiranom zapadnjaku. Odlučujemo se za Jib i oštro prebacivanje na drugu stranu kanala prema Mljetu.

Nakon što smo izdržali višeminutno prebacivanje na drugu stranu ponovo dižemo A1.5 i spuštamo se prema cilju. Tu stvari za nas postaju puno lakše i sa zapadnjakom od 8-10 čvorova, u idealnom kursu, počinjemo napredovati. Ubrzo brodovi iza nas postaju sve manji, a oni ispred nas sve veći. Otprilike milju, milju i po prije cilja sustižemo Mareusa i Ultra Svibora te u koloni ulazimo iza Arhimeda, Gib-a, Rosso-a.

Rezultati drugog plova su nas ugodno iznenadili. Mareus i Ultra Svibor su nas očekivano "pojeli", odigrali smo neriješeno sa Gringom 3, te ponovo bili bolji od Dubrovnika. U kudikamo "normalnijem" plovu od prethodnog pokazalo se da "mali" teško mogu držati tempo sa bržim brodovima u konstantnijim uvjetima na regatnom polju, a mi smo napokon malo zadovoljnji (3. ORC 1, 3. ORC 1-2, 10. realno). 

 

Treća etapa: Prožura – Dubrovnik- via Jakljan

Foto: Alenka Alujević

Treća etapa Južnodalmatinske regate u dužini od cca 19,5 NM je bila za nas najzanimljivija, jer nakon loše prve trke i solidne druge očekivali smo najbolji plov. Što se tiče konačnih rezultata ušli smo sa bodom manjka za Gringom 3 u borbi za treće mjesto, a Mareus i Ultra Svibor su imali svoju trku za pobjednika.

Prognoza je bila slična kao i prethodnih dana s tim da je bura (ili levantin) u prognozi bio nešto jači i konstantniji tim više što nas je kurs vodio bliže kopnu.

Na startu je stvarno zapuhao burin od 10 do 12 čvorova s vrlo povoljnim kursom na Jakljan između 55°-75° TWA. Startna linija je bila postavljena tako da je pin bio jako favoriziran za start na lijeve uzde.

Start smo ponovo odradili vrhunski i zauzeli najvisočije mjesto na pinu. Ispred nas je samo startao Cezibordo i nešto niže Mareus. Sljedećih 5-6 NM slijedila je laška orca i povremeno orca i opet nas je razvedrilo jer nakon pola puta:

Foto: Damir Desabota

U pozadini redom Gringo3, Dubrovnik, Magnum x3, i Ultra Svibor!

Foto: Damir Desabota

U pozadini redom Magnum x3, Fatamorgana i Ultra Svibor.

Foto: Ivan Holjar

A pred sam ulazak u vrata Mr. J na petom mjestu, Toto Travel je već prošao, naprijed se vide Gringo 3 i Dubrovnik te još Mareus krajnje desno. Slikao Holjar sa katamarana u prolazu. Pozdrav Ivane!

Ulaskom u vrata između Olipa i Jakljana nastavlja se mučenje po bonaci. Sustižemo Mareusa ali isto tako nas jako pritišće Fatamorgana koja nas ubrzo prelazi i Ultra Svibor koji nam se približio sasvim na krmu na dužinu broda.

Ispred nas u smjeru Dubrovnika gledamo Gringa 3 i Dubrovnika kako lagano nestaju.

Sljedećih par milja dešava se prava drama. Mate je nestao u orcu. Lijevo od nas Ultra Svibor se muči, spinaker gori, doli, genova gori, doli. Malo s krme pa malo po orci. Desno od nas Mareus se spustio niže prema Šipanu, Code 0, Spi , Genova pa sve opet a uz to svako malo dašak zapadnjaka taman tako da sve stane pa ponovo iz početka.

Mi smo se nalazili između njih dvojice držeći se sredine desno pokušavajući ne ispasti iz bure ili već što je to puhalo.

U takvom tempu naprijed nazad negdje u visini između Šipana i Lopuda počeli smo se odvajati od konkurencije koja je sve teže i teže podnosila driceve snage i do 15 čvorova, te padove na 0. Pogled straga pokazuje da ni manji brzi brodovi nisu uspjeli riješiti tu problematiku.

Pred sam ulazak u cilj već smo ostvarili ogromnu prednost nad Mareusom, ali Ultra Svibor je bio puno bliže. Nakon manjih problema pred ciljem ulazimo sa više od 7 minuta prednosti što se pokazalo dovoljnim.

Još samo da vidimo kada su ušli Dubrovnik i Gringo 3... nažalost bili su prebrzi za nas ovaj plov. Jako smo zadovoljni realni ulaskom u cilj, jer smo bili prvi od onih koji imaju kabinu i barem jedan prozor na njoj!

Što se tiče ukupnih rezultata, njih možete pronaći na ovom linku.

 

Pogled na ukupne rezultate po ORC-u:

1. Ultra Svibor  - Čestitke posadi Ultra Svibora na zasluženoj ukupnoj pobjedi i pobjedi u grupi ORC 1. Konstantno jedrenje bez kikseva još se jednom pokazalo kao uspješna formula za ORC bez obzira na to da Ultra Svibor ipak nije skroz optimiziran za ORC handicap. Od tri trke dvije su nas dobili a jednu izgubili. Čestitam još jednom.

2. Mareus - Čestitke i posadi Mareusa na odličnom jedrenju. Do izražaja je došla stabilnost posade kao i priprema broda.Od njih smo također izgubili 2:1.

3. Gringo 3 - U svom premijernom nastupu po ORC-u pokazao je da može puno i da je jako brz ali i s velikim hendikepom na nestabilnijim uvjetima. S njima imamo skor dvije izgubljene trke i jedan egal. Čestitke Cipi i momcima.

4. Mr.J - Svojim prvim plovom je sve definirao u borbi za postolje. Dva treća mjesta su bila ovaj put nedovoljna za postolje.

5. Elaya - Velike čestitke Dušanu i posadi koji su u svojoj premijeri u full charter aranžmanu ostvarili vrhunski rezultat. S njima u grupi imamo skor dvije pobjede i poraz u prvom plovu, tako da smo bolji u grupi ali ipak lošiji u generelnom plasmanu zbog sustava niskih bodova.

6. Dubrovnik - Nažalost nije opravdao očekivanja ali sigurno to nije bilo njegovo najbolje izdanje i zasigurno može bolje. S Dubrovnikom imamo također skor 2:1 u pobjedama. Lea, Nave Loco i Adio Pameti iz grupe ORC1 nisu bili na visini zadatka.

 

Što se tiče grupe ORC 2, pobjedu je odnio Lero (Melges 24) ispred Analee (Elan 340) i Big Grina (Stimson 28). Čestitke svima!

 

I za kraj još jednom čestitke organizatoru, posebno gospodinu Mikulandri na gostoprimstvu i kolegi Periši. Svim ostalim čestitke na fer i korektnom jedrenju. I samo da naglasim da je ovo samo subjektivno zapažanje iz kuta jedrilice Mr.J i nisam mogao obratiti pažnju na sve brodove u regati. Siguran sam da su oni imali svoje privatne ratove i da slika regate iz njihovih očiju izgleda drugačije.

Pozdrav od posade jedrilice Mr.J

 

Naslovna foto: Damir Desabota